måndag, mars 17, 2014

Att äta ute och uggla inne

Det som är lite lustigt när man väntar barn är alla kommentarer och tips som man får. Man måste ju såklart filtrera bort en del och andra kommentarer kan man ta med en nypa salt, till exempel "ni kommer aaaldrig att få en lugn stund mer", "ni kommer inte att kunna äta ute mera", "att titta på TV- det kan ni glömma". 

För att ändå vara på den säkra sidan har vi på den senaste tiden tittat extra mycket på TV (Netflix), ätit ute och bara legat och stirrat upp i taket (mest jag).

Här några tips för er som ännu kan äta ute:

Pastis besökte vi förra helgen. Mysigt litet brasserie på Lilla Robertsgatan. Tips: Ät deras tryffelsaltade french fries, och boka i tid.
Tokyo 55 hittar ni på Runebergsgatan, mycket bra tips om man vill ha ett kabinett för ca.10 pers. Beställ inte kaffe där.
Bistro Helsinki15 finns på Högbergsgatan. Vi åt där i fredags med mamma och pappa. Gå dit om ni ogillar att välja mellan alternativen på menyn. De hade bara en överraskningsmeny där man fick välja mellan tre, fem eller sju rätter. Som tur var allting gott.

8 kommentarer:

  1. Haha! Ja ni ska då veta att ni inte kommer kunna göra nåååånting som ni tycker om mera sen då bebisen kommer ;) Nånej. Det är ju så otroligt olika hur man upplever att det är att bli förälder. För min egen del var det jätteomtumlande. Mycket större förändring än jag hade kunnat föreställa mig. Plötslig kunde jag inte alls komma och gå som jag ville och plötsligt var den en annan människas behov som kom först. Även om jag visst att det skulle bli så var jag inte beredd på hur set skulle kännas. För mig tog det ett knappt halvår att vänja mig vid. Andra gången är många saker mycket enklar även om det är praktiskt mera omständigt med två.
    Men, sen kan man uppleva föräldraskapet hur lätt och enkelt som helst. Vi är alla olika. Förstås. Sen vill jag också påstå att övergången är lite enklare om man får ett exemplar som mest sover och äter och är nöjd där emellan istället för en som mest är missnöjd och aldrig sover. Men oavsett hurdant exemplar man får så är ju hen det allra underbarast ändå.
    Hur mycket man gör eller inte gör av saker man är van vid beror förstås delvis på hurdan bebisen är. En del ÄR faktiskt mest nöjda och lätta att ha med sig. Medan andra har lite mindre cafébabykvaliteer. Delvis beror det på den egna inställningen. Är man beredd på att den kan bli lite omständigt, ibland skrikfest eller kakkakalas då man är ute och träffar folk men kan behålla lugnet och njuta ändå så funkar det ju hur bra som helst att göra det mesta med bebis. Känner man att det mest stressar och tar energi så håller man dig troligen mest hemma.
    Jag sprang runt på hur mycket aktiviteter som helst med Agnes för att jag kände behov av att komma ut och det gick för det mesta riktigt bra. Och man lär sig fort vara förutseende och baby-smart om man är ute bland folk och olika aktiviteter ofta.
    Finare restauranger har vi nog inte gått på med barn men nog ätit ut på mindre fancyga ställen många gånger. Agnes var med på brunch första gången då hon var knappa tre veckor ;)
    Jag försöker att ha inställningen att inte dalta med barn för mycket utan att de ska få följa med så mycket som möjligt överallt för att lära sig hur man ska bete sig och hur saker fungerar här i livet. Lära dem vara delaktiga utan att vara mittpunkten konstant.

    Den här kommentaren spårade nu helt ur. Jag som bara skulle skriva ;, passa på att gå på fina restauranger och bio före hen kommer ;) (fast man kan ju faktiskt ha barnvakt och gå ut både enskilt och tumis även efteråt- eller, jag skulle säga att man BÖR komma ut på tumis även efter att man fått barn)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fin analys! :)
      Det är ju klart man inte tar med babyn till en michelinrestaurang, men hoppas ändå på att inte behöva sitta hemma hela tiden. Tror också det mycket är en inställningsfråga.

      Radera
  2. Åh vet du Mia - med ett barn är man helt som förut. Okej, självklart, man kan inte sådär bara besluta "skall vi gå å äta på ...Postres ikväll?!" utan man måste ordna barnvakt - men annors - vi gick ju hela första året (och kanske mer?) omkring med Lasse och tyckte "vad är det folk säger - vi har ju det helt som förr, med bara ett bihang nuförtiden"?! Man var liksom förvånad att man hade en barnstol i baksätet och en vagn i bakluckan.

    Med två barn är det sen lite annorlunda, men ännu också kan jag bli förvånad på barnstolarna i baksätet och barnmusikskivorna i bilen - jag är ju som förr, hur har dessa kommit hit?!

    Tröttare är man ju, kanske vill inte så mycket på faderullan mer, och det kanske inte går att göra lika mycket ex tempore saker man vill (som att gå på bio när man behagar osv) men annors är nog allt som förr!!

    Så no worries... :)

    Fast oroad var du ju inte. :)

    Men nu då ni KAN ännu och orkar ännu göra ex tempore saker, så gör :)

    Aijoo, å så sa vår rådgivningstant så bra "då det kommer dagar när du har stor mage och bara vill gå omkring i pyjamas hela dagen - gör det - det vill då kroppen och knoppen ha. Snart kommer den att göra ett stort arbete - så låt den göra vad den vill just nu"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, idag sku jag gärna ha gått omkring i pyamas hela dagen!! :D

      Radera
  3. Allt ändrar, men ändå ingenting ; ) Att bli mamma, var det största som hänt mig. Du/ni kommer att bli suveränt fina föräldrar och göra det på ert sätt! Kram

    SvaraRadera
  4. Vi var ute och äta med Makens familj plus Hubbe förra fredagen :) Det gick hur bra som helst. Inte något super fancy utan "bara" Mamma Rosa men ändå. Och bara huvudrätt och kaffe så han inte skulle hinna bli alltför uttråkad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Finländska restauranger är ju kanske inte så vana med att folk tar med sina barn ut och äta, men tycker det är bar att visa att man faktiskt kan göra det! :)

      Radera