måndag, april 14, 2014

Måndag igen?

Jag fattar inte att det är måndag igen! Det känns som om de kommer lite väl tätt de här måndagarna just nu. På måndagar går vi in i en ny vecka och min app på Ipadden ger oss ny information om babyn och graviditeten. Nu påminner den mig redan om att börja packa BB-väskan! Samuli är mest koncentrerad på hurudana smörgåsar han skall packa med, och om han skall hinna göra dom i tid. Tänk om han är på jobbet när det är dags liksom, utan smörgåsar?

Jag tänkte följa Hannas lista, har ni något att tillägga? Om ni bara skulle få ta med er tre saker när ni åkte in och föda, vad skulle det vara? Ni som inte har erfarenhet av födslar kan berätta vilka tre saker ni skulle ta med till en öde ö?

22 kommentarer:

  1. Cocis,tandborste&tutt! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vi var på kättären (storkboet..) så fanns det nog kök där så att pappan fick hämta mat under förlossningen. Men det var rusningstid o vi fick inte familjerum,utan åkte till avdelningen och där fick pappan sen inte mat. Jag tyckte det va skönt att ha sjukhuskläderna på så slapp men dra tvätt med hem,men inte va de ju direkt vackra inte :)nu i efterhand hade jag tagit egna tofflor,sjukhusets var superasiga. Cocis var det enda jag kunde tänka på under slutklämmen och hade inget med så seba fick springa o hämta en flaska så fort allt var över! :)

      Radera
    2. Tofflor ska jag försöka komma ihåg, och cokis! :)
      Hoppas vi får familjerum men det är lite fullt överallt just nu pga. Kvinnis renovering så vågar inte hoppas för mycket..

      Radera
    3. Aijooo och om du lyckas få tag i en bruksanvisning på ungen,så underlättar det de första dagarna ;)

      Radera
  2. Jag måste säga att Samuli har helt megarätt med smörgåsfunderingarna där. Han behöver smörgåsar. Många. Speciellt om ni åker in på natten. Du kan inte i din vildaste fantasi ana hur hungrig en man kan bli när han vakar en hel natt! Vi åt ordentligt här hemma innan vi åkte in vid 03 tiden men innan barnet var ute runt 12.30 på dagen hade han nästan svultit. Det sista man vill ha med sig i förlossningssalen är en hungrig man. ;) Och sådär annars behövde jag ingenting i självaste förlossningssalen. Efteråt behövde jag lite godis nu och då och en telefon att ringa folk med. Men jag var så trött i en vecka efteråt så några tidningar eller böcker behövde jag inte. Små yllesockor till bebben var bra att ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det stämmer nog att en hungrig man är det sista jag vill ha vid min sida! :)

      Radera
  3. kamera, tutt och tandborste

    SvaraRadera
    Svar
    1. Check. Måste också komma ihåg att ladda kameran.

      Radera
  4. Brieost, kännykkä och bilbarnstol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brieosten, ej att förglömma! :)

      Radera
  5. Kommer ni att vara på kvinnis - och i familjerum? Då behöver du nog nästan inget. Med Alex gick jag ju inte ut ur familjerummet på alla de dagar vi var där. Lasse hämta all mat till oss från köket osv. Något att läsa (barnet sover väääldigt mycket) och nami. Blåbärssoppa (så att du inte får hård mage, nr 2 är ej roligt iaf första dagen efter att du fött) och sånt som du får bra mage av... Jag ville ju ha Baileys med iskross, för det hade jag längtat efter då jag sett reklamen som gravid... hahah...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket oklart var vi kommer att vara. Kvinnis tar ju bara emot akutfall nu när dom remppar, och familjerummen lär vara på kort på Kättären också, så man får väl ta det som det kommer sen.
      Fick du din Baileys?? :)

      Radera
  6. Kiva att min lista kommer till nytta :) Om jag bara skulle ha tagit med tre saker så skulle det ha varit: egna mjukisbyxor, lansinoh-krämen och kameran!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lansinoh krämen skall ännu införskaffas, kanske ett par nya mjukisbyxor också... :)

      Radera
  7. Kännykkä, kamera och någon god dryck (med socker, man behöver energi) att sörpla i sig under förlossningen och genast efter att ungen kommit ut. Trip var bra, min pojkvän höll i burken och jag klunkade i mig. Aldrig har Trip smakat så himmelskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste nånstans att nån rekommenderade sportdryck under förlossningen, men dom smakar ju ofta så illa. Trip är säkert bra! :)

      Radera
  8. Här är länk till min lista http://snigelnharald.blogspot.fi/2014/02/packa-mammas-vaska.html . Godis, lansinoh och en miniskumppaflaska tycker jag är viktigt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miniskumppa låter fint! Får man dricka skmumppa på BB, eller kan man göra det i smyg? :) Tack för länken, mynt är ju faktiskt också bra att tänka på.

      Radera
    2. Nä, inte behöver man smyga, det e nog helt ok. :)

      Radera
  9. För förlossningen skulle min tre saker vara mina två havrevärmedynor för smärtlindring och yllesockor för att hålla fötterna varma, så att jag inte sku börja spänna mig p.g.a kallt. Tandborste skulle jag sen be att få hämtad åt mig för de övriga sjukhusdagarna. Kameran vet jag att min man skulle ha med sig när han kommer och tittar på oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havrevärmedynor hade jag faktiskt tänkt skaffa också! Eller kanske sy själv om jag orkar :)

      Radera