tisdag, april 15, 2014

Bakarn

Bakning stod på kvällens program, jag måste ju hämta med mig något till jobbet imorgon. SISTA DAGEN! Fattar inte ännu att det är på riktigt, jag kommer väl antagligen att åka dit av gammal vana på torsdagen också. Hur overkligt kommer det inte att kännas att gå ut genom dörren imorgon och inte veta exakt när man kommer tillbaka?


Det blev mockarutor, enkelt och gott.
Så här gjorde jag.

Kakan:
150 gram smör
2 st  ägg
3 dl  socker
3 tsk  bakpulver
2 tsk  vaniljsocker
2 msk  kakao
1,5 dl  mjölk eller vatten
4,5 dl  vetemjöl


Glasyr
50 gram  margarin
3 msk  kaffe
1 msk  kakao
3 dl  florsocker
2 tsk  vaniljsocker


Garnering 
kokosflingor

1. Smält smöret
2. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp
3. Vispa i bakpulver, vaniljsocker och kakao
4. Blanda i mjölken, vetemjölet och det smälta smöret, vispa försiktigt
5. Häll smeten i en ugnsform och in i ugnen på 225 grader i ca. 10-15 min. Min ugnsform var ganska liten så kakan blev ganska tjock, hade den därför lite längre i ugnen.

Gör sedan glasyren
6. Smält smöret och blanda alla ingredienser till en jämn smet. Bre ut glasyren på kakan när den svalnat lite.
7. Strö över kokosflingor.

Färdigt!

2 kommentarer:

  1. Spännande! Njut av dagen, kommer säkert kännas lite konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycke konstigt känns det, vad ska jag göra nuu då? Måst nog vänja mig en stund vid tanken.

      Radera