onsdag, februari 19, 2014

Yogakursen - slutfunderingar

Nu är mammayogakursen som jag gick på slut, allt som allt åtta gånger plus en föreläsning var det. Det var alltså Studio Manipuras kurs i Kampen som jag gick på.

Jag var ju mycket skeptisk till en början och tyckte det var lite för mycket "huuhaa". Men när jag sedan insåg att meningen med kursen inte var att yoga, utan att förbereda sig inför förlossningen gick det bättre. Under kursens gång övade vi på olika andningsmetoder och hur man kan möta smärtan. Vi gick igenom olika positioner och hjälpmedel man kan använda under öppningsskedet samt krystningsskedet och talade mycket om förlossningen överlag. I kursen ingick också en tre timmar lång föreläsning om förlossningen där pappan (eller annan person) fick delta. Föreläsningen tyckte jag själv var riktigt bra och det tror jag att Samuli också tyckte, det kom mycket information som vi inte fått på annat håll. Ledaren har skrivit några böcker om graviditet och födsel och fast hon kanske inte var världens mest karismatiska typ så verkade hon ändå veta vad hon talar om. Inte på ett medicinskt plan förstås, det kom nog klart fram vad hon tyckte om bedövningar och andra konstgjorda smärtlindringar.

Just nu känner jag att jag fått riktigt bra medel att ta med mig till förlossningen. Jag känner mig mera lugn och inte livrädd. Nu har vi inte talat om förlossningen ännu på familjeförberedelsekursen men jag har svårt att tro att man där lika ingående går igenom olika metoder för att ta sig igenom den. Summa summarum så kan jag nog rekommendera kursen åt alla som har en förlossning framför sig. Man måste bara vara öppen för lite hummel-andningar och andra lustigheter.

Sen är det ju en annan sak om jag kommer att komma ihåg nåt av vad vi lärt oss när det verkligen gäller. Tror nog jag gärna tar emot alla sprutor som sköterskan erbjuder och glömmer allt som har med kontrollerad andning att göra...

2 kommentarer:

  1. Tack för den här infon! Min syster har gått kursen och en kompis också, och jag hade anmält mig till en, men backade ur. Min kompis tyckte att den var bra att gå på mot slutet av graviditeten medan ledarna verkar tycka att ju tidigare desto bättre. Jag är inte ännu halvvägs och skulle ha börjat nästa vecka men tänkte att om jag börjar så kanske jag går i april istället. Är dock lite skeptsik till det hippie-aktiga, att man skall föreställa sig att man har en blomma mellan bena... eller hur det nu var min kompis berättade :)

    Har fött en gång tidigare men tänker att jag nog kunde ha nytta av lite andningsövningar... för jag hade nog svårt för att slappna av... (inte så konstigt förstås)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, haha, blommor mellan benen får man bara ta med en nypa salt :D

      Jag började kursen när jag var halvvägs och dom flesta var nog längre hunna än jag. Jag skulle kanske nu välja att ha gått på kursen lite senare , så skulle all info finnas färskare i minnet då det väl gäller. Nu får jag fortsätta träna här hemma istället! :)

      Radera