torsdag, februari 13, 2014

Prag och runtom



 Vi har som sagt varit på en liten mini-semester under förra veckan. Om ni kommer ihåg så var jag lite uppgiven med planeringen så jag delegerade beslutsfattandet till Samuli. Det visade sig vara ett bra beslut, för han hade fixat och planerat hur fint som helst! Vi började med några nätter på en herrgård/spa lite utanför Prag, sedan spenderade vi ännu några dagar inne i stan.

Vårt hotellrum

Festsalen

Min favoritsyssla
Ute på landsbyggden var vi så gott som isolerade från omvärlden. Jag tror vi var dom enda gästerna på hotellet också den första natten, åtminstone var vi ensamma i restaurangen till lunch, middag och frukost. Servicen kunde man åtminstone inte klaga på där, dom passade upp oss som kungligheter när det inte fanns någon annan att koncentrera sig på. Maten var utsökt också, Tjeckiens bästa restaurang enligt någon kritiker, men vet inte om jag helt skulle lita på det. Jag badade badkar varje dag, minst en gång. Efter två dagar på landsbygden var vi redo för ett stadsäventyr.



Prag är en så kompakt stad att man i princip kan gå överallt, och det gjorde vi också. Att gå långa promenader fungerade ännu relativt bra för mig, men jag har dock fått börja öva mig på att gå långsamt (svårt!) för sammandragningar fick jag nog känna av nu och då. Tupplurer var också pop, så på eftermiddagarna unnade vi oss en liten lur innan vi fortsatte med programmet. 



På programmet stod egentligen inte så mycket. Dom viktigaste sevärdheterna blev sedda, jag fick fotografera och Samuli fick shoppa. Vädret var riktigt fint också, runt 10 grader och sol som bäst.


På söndagen firade vi dessutom att vi varit gifta ett år! Tänk vad det gått fort. Vi åt på en fin restaurang på kvällen och paret i bordet brevid oss förlovade sig plötsligt under middagen. Som tur svarade bruden ja! Frukosten beställde vi till rummet dagen till ära.
Vilopaus
Allt som allt var det en mycket lyckad resa, inte för mycket på programmet utan mest avkoppling och god mat, precis vad vi behövde just nu. Antagligen också den sista resan vi gör på tumis på en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar