lördag, oktober 16, 2010

Wicked!

Den här såg vi igår på stadsteatern:

Mycket bra och proffsig musikal! Skådespelarna var duktiga och sjöng otroligt bra, dansarna var suveräna och helheten riktigt proffsig. Själva storyn förblev lite diffus, man kanske borde ha köpt ett programblad eller läst sig in på handlingen på förhand, men den klarnade nog också under pjäsens gång.

Nu, en skön ledig lördag! Snart får jag äntligen träffa kusin L och fråga ut henne om allt som har med den extra tandborsten att göra. Spännande!

2 kommentarer:

  1. Jo, Wicked var bra. Såg den ett antal veckor sen och blev riktigt impressed. Speciellt sången och musiken var helt i klass med Broadway-versionen, om inte t.o.m. bättre (!). Såg den alltså också i New York i våras. Översättningen hade de gjort väldigt fint.
    Men det som jag inte tyckte alls om var kostymeringen+sceneriet... det var liksom för modernt, för sparsamt. På Broadway var det mer fantasy över det hela, inga 80-tals diskokläder o sånt, inga kläder som man kunde tänka sig att nån skulle ha typ på gatan härhemma. Det störde mig lite. Dessutom var Broadway-scenen mindre, vilket jag tror att passade bättre in på denna musikal, stadsteaterns scen var kanske aningen för stor, det blev lite tunt i kanterna så att säga.

    Men som sagt, jag tyckte nog också väldigt mycket om den i överlag, väldigt proffsigt gjort och sångrösterna imponerade verkligen! Storyn kan vara ganska okänd för oss finnar (i USA är det ju nästan som en nationalberättelse o alla vet hur det går osv), så det är nog sant att ifall man tänker se den så lönar det sig att bekanta sig med historien om the Wizard of Oz, :).

    *thumbs up*

    SvaraRadera
  2. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstod hur Trollkarlen från Oz-storyn hängde ihop med den här...jag måste nog läsa på lite! :)
    Men en fin upplevelse och pjäs var det absolut!

    SvaraRadera