söndag, oktober 10, 2010

Diskriminering?

Jag blev lite förvånad när jag öppnade Papper och såg följande annons:


Alltså ärligt sagt så tycker jag det är lite på gränsen till diskriminering? T.ex. så kan ju Samuli inte gå till denna nattklubb. Och många andra av mina kompisar får också stå utanför och trycka näsorna mot rutan. Nu är det säkert inte så svartvitt, men reklamen är ganska fräck, där står ju faktiskt "för finlandssvenskar". Jag undrar inte alls varför finnarna ibland tycker vi är lite jobbiga. Tänk vilket hallå det skulle bli i ankdammen ifall någon skulle öppna en klubb för finskspråkiga. Vi skulle stå vid barrikaderna och hänvisa till språklagen och tycka att vi är felbehandlade.

6 kommentarer:

  1. jag håller med. jag tycker vi finlandssvenskar lite för ofta gräver våra egna gropar som vi sen sitter och gnäller i....

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det där är helt löjligt. Alla svenska klubbar o dyl. är bara ett sätt att avsiktligt göra större avstånd mellan finskspråkiga och svenskspråkiga i Finland. Kan inte finlandssvenskarna gå på samma barer med finskspråkiga så får de stanna hemma och se sig där bak.

    SvaraRadera
  3. tänk sån rabalder om en nattklubb reklamförde sej som enbart för finskspråkiga..

    SvaraRadera
  4. Jo, vi gräver faktiskt en grop för oss själva. Om det skulle öppnas en klubb för finskspråkiga så skulle de antagligen få kulturministern och folktinget på sig.
    Men å andra sidan har ju klubben iallafall lyckats med att få publicitet, var det inte så att all marknadsföring är bra marknadsföring?

    SvaraRadera
  5. Ja, och det dummaste är ju att den sortens "nisch-tänkande" inte funkkar. Det är lite som att säga att denhär klubben är för de coolaste kidsen - vilket leder till att alla som VILL vara sjukt coola går dit, medan de som verkligen är det hänger helt på andra ställen.

    SvaraRadera
  6. Linda- jo det stämmer! Ska bli spännande att se hur länge klubben hålls öppen.

    SvaraRadera