söndag, januari 19, 2014

Yogan del två

Lite mera förberedd efter förra gången gick jag den här veckan till yogan med en helt ny inställning. Nu skulle jag minsann lära mig att slappna av och känna grejer. 

Kursen hålls klockan fyra på eftermiddagen, det vill säga strax efter jobbdagen (eller mitt i). Och ni kan tänka er vad som händer när man den tiden på dygnet för det första skall inta en bekväm position liggande, helst på sidan, sedan släcks ljusen i salen och vi bara ligger där i flera minuter. Jo sannolikheten är ganska stor att man slumrar in litegrann... 

Efter vår lilla tupplur skulle vi andas igen, och bli medveten om vår andning. Den här gången skulle vi låta som humlor i utandningen. Andas in genom näsan - och så ut Bzzzzzzzz. Jag kände mig inte helt bekväm att låta som en humla ännu måste jag medge.

När vi i något skede satt på varsin liten pall och andades, slog det mig att en sådan där liten pall skulle vara mycket praktisk för att lacka tånaglarna på! Hur svårt är det inte att hitta en bekväm position att lacka tånaglarna i (tips emottages gärna!)? Nu satt vi tillräckligt lågt nere för att perfekt kunna nå tånaglarna. Men nu har jag då inte någon liten pall hemma. 

Syftet med övningen var dock inte att ge tips på tånagellackspositioner utan bara att lära sig gå ner i huk, och känna efter var våra sittben sitter. Sen skulle vi känna mellanrummet mellan sittbenen. Inte känna på, utan bara känna det. En massa andra mellanrum skulle vi också känna. Mellan revbenen och höftbenet till exempel. Och så mellan svanskotan och nåt annat ben. Och jag gjorde mitt bästa för att känna allt, bli medveten om mellanrummen och komma ihåg andningen. Och det gick kanske lite bättre än förra gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar