måndag, november 22, 2010

Vinter-hur gjorde man?

Lite småchockad över snömängden är jag lyckligt tillbaka i Helsingfors. Jag tycker själv det är löjligt hur finländare alltid blir lika överraskad över snön (talvi yllätti autoilijat-fenomenet), jag menar den kommer ju oftast varje år, men nu blev jag nog själv också lite paff. Hur gör man sen då när bilen är insnöad på måndag morgon, och man inte har någon borste i bilen eftersom den blev i den gamla bilen som vi sålde i augusti? Man putsar fram två titthål i fönstret, sätter på värmeblåsaren på fullt och kör iväg.

2 kommentarer:

  1. Hahaa, har själv i år också varit lite paff inför vintern och snön. Den kom liksom lite för tidigt, speciellt eftersom hösten var så varm. Man hann inte förbereda sig alls.
    Jag hittade inte heller min borste och inte sladdar. Dessutom kan jag inte begripa hur länge det tar att göra rent en insnöad bil, att fara ut i tid liksom. Plus att klä sig tillräckligt varmt, hur gör man?
    Men skönt är det med snön ändå, blev SÅ mycket ljusare på en gång. Hoppas den hålls kvar nu också.
    Välkommen hem förresten! :)

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Jo, snön är bra för novembermörkret, men det tar ett tag att vänja sig. Speciellt det där med tiden, man måst ju starta 10 min tidigare för att putsa bilen, och så klädseln, plötsligt måste man klä på sig allt man har. Och nu är det bara -5 grader, vad skall man ha på sig när det blir -20? :)

    SvaraRadera