torsdag, december 13, 2012

Bröllopsresan - hur man väljer destination, the long story

Att välja resemål för bröllopsresan var ingen lätt uppgift kan jag tala om. Vart skall man åka då man har två veckor tid och hela världen som utgångspunkt? Uteslutningsmetoden visade sig vara ett tidskrävande alternativ.

Vår startpunkt var inte heller helt enkel eftersom jag ville åka skidor och S ville ligga på en strand. Jag funderade på ifall det var okej att åka på skilda bröllopsresor, men det var det tydligen inte. Kombinerat då? Det blev lite väl dyrt och jobbigt. Jag fick ge mig den här gången och vi började leta efter solsemestrar istället. Kravet var dock att jag inte skulle behöva ligga på en solstrand i två veckor, jag skulle antagligen klättra upp i närmnaste palm och göra röksignaler efter ca. tre dagar. Vi behövde alltså stad också.

Våra planer började egentligen med att utforska ifall Argentina kombinerat med Brasilien kunde ha varit ett alternativ. Vi var båda sugna på Buenos Aires som vi gärna skulle kombinera med Mendoza. Men för att få strand-delen inkluderad måste man byta land, Uruguay eller Brasilien skulle ha passat bra. Vid något skede sköt kostnaderna i höjden och vi märkte att två veckor inte skulle räcka ifall vi ville göra denna resa ordentligt. Vi var alltså tvungna att börja se oss omkring efter andra alternativ. Vid det här skedet hade vi också uteslutit Australien och Nya Zeeland på grund av tidsbegränsningen.

Jag började vid det här laget vänja mig med tanken om en paradisstrand och en bungalow vid stranden, vit sand och korallblått hav. Var hittar man det då? Thailand, Malesien, Borneo, Bali? Dags att snurra på jordgloben och börja utforska där istället. Någonting gjorde dock att vi inte riktigt hittade vad vi sökte efter, det klickade helt enkelt inte. Vi hade blivit lite för fästa vid tanken om att åka till ett spansktalande land. Dags att snurra tillbaka.

Det fanns en massa spansktalande länder kvar, men vi landade näst på Costa Rica. Ett litet land i Centralamerika som verkar ha en bra blandning av stränder, regnskogar, aktiviteter och lite vulkaner. I det här skedet behövdes det inte mycket övertalning mer, vi var nu trötta på att surfa omkring och bokade vår resa dit. Vi kommer att vara en stund på den karibiska kusten, några dagar inne i landet vid en vulkan och så några dagar på västkusten. Däremellan kanske lite kaffeplantage eller surflektioner. Hurra!



2 kommentarer:

  1. Costa Rica är ju Central-Amerikas Schweiz, så kom ihåg att joddla mycket.

    SvaraRadera