tisdag, december 13, 2011

Luciatåget

Jag råkade befinna mig på Alexandersgatan vid tidpunkten för luciatåget idag och jag måste säga att jag blev lite förvånad. Jag har inte sett tåget på flera år nu, men när har det blivit så kommersiellt? Den ena reklambilen efter den andra passerade innan lucia till sist dök upp. Det var Helsingin Energia, Aktia och vem vet vad för bilar som åkte förbi med sina reklamskyltar innan det "riktiga tåget" kom. Lucia kom sist, ensam sittande i sin kärra, vacker och strålande. Men i det skedet tyckte jag redan att hela tåget var lite löjligt. Synd!

På jobbet hade vi dock ett jättesött luciafölje som sjöng för oss. Jag tror de var från Karamalmens lågstadieskola, ett följe som sjöng falskt som bara den men som åtminstone gav mig lite julstämmning. Stjärngossar, tomtar, tärnor och lucia var på plats. Jag fick lite flashbacks från att själv ha lussat omkring och sjungit luciasången, kommer ni ihåg hur svår den är? Ni vet där på slutet när man första gången skall gå neråt, och på slutet gå uppåt i "sanktaaaa luciaaaa", hälften av kören sjunger alltid fel, det hör liksom till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar