onsdag, december 14, 2011

Julen och vikten

Vet ni, det är något jag inte riktigt förstår, det är allt tal om att man går upp så himla mycket i vikt på julen. Var kommer det ifrån egentligen? Vad är det som folk äter som gör att de går upp i vikt just under julen?

I vårt julfirande ingår det inte mer mat än normalt, inte ohälsosammare mat än normalt, kanske några fler pepparkakor än vanligt, men ingenting speciellt om man jämför med ett normalt veckoslut. En lång middag och tillhörande drycker.

Dessutom så går man ju NER i vikt med all denna stress innan jul. Springa omkring på stan med tunga påsar, arma sig förbi långsamma julshoppare. Det är ju som ett extra träningspass!

7 kommentarer:

  1. Jag undrar helt samma sak. Julmaten är ju mestadels relativt magert fastän de traditionella lådorna innehåller smör och grädde, men ändå. Jag har tror jag aldrig gått upp i vikt under julen, nästan tvärt om. Har ingen aning vad folk håller på med.

    SvaraRadera
  2. Kanske det är chokladen? Jag tycker inte heller att julmaten i sig är så farligt ohälsosam.

    SvaraRadera
  3. Det är det där evinnerliga "mussuttase" som får en att gå upp i vikt. Inte maten i sig, men mängden mat. Skinksmörgåsar titt som tätt, mitt på natten, tidigt på morgonen, den där alltid öppna, alltid nya chokladasken, nötter i en skål, andra godsaker i en annan, efterrätt varje dag, kakor, pepparkakor, tårtor i överflöd... Need I say more, ;). Hos oss har julen alltid handlat om umgänge tillsammans med människor och mat. Det finns liksom inte en enda sekund när du inte skulle känna dig proppmätt, men ändå sträcka dig efter den där förbannade chokladasken.

    Ett matmys som aldrig slutar, det är nog vad julen är, eller den jul jag är van vid.

    SvaraRadera
  4. Varför börjar man då plötsligt "mussutta" om man annars inte gör det? Bara för att det finns mera mat än normalt? Eller gör det ens det? Eller blir det bara mer acceptabelt under julen?

    SvaraRadera
  5. Det kommer ju sötsaker från alla håll och kanter på en i juletider. Å glögg innehåller ju en miljon kalorier. Sen hinner man dessutom inte sporta något när det är så mycket stress med klappar och pikkujoulun och glöggpartyn hela tiden... Nya tag i januari 2012!!

    SvaraRadera
  6. Om jag skulle fira uppe i österbotten skulle det helst klart bli ett ganska mycket högre energiintag än normalt (det blir det i och för sig alltid då jag är där oavsett årstid) eftersom jag där skulle springa från ena julbordet till det andra kaffebjudningsbordet och vidare till ytterligare ett julbord. Man ska helt enkelt hinna träffa en massa människor och speciellt kring julen så samlas man oftast kring mat. Även om jag inte äter stora mängder per gång/ställe så blir det rätt mycket mera mat/energi per dag än vad kroppen är van vid. Sen tror jag att sötsaker, choklad och inte att förglömma alkohol är stora kaloribovar för många i juletider.
    Denna jul blir det dock bara en julmiddag för min del eftersom det blir en jul i Hfrs.

    SvaraRadera
  7. ...men jag lär ju gå upp i vikt i alla fall detta år(trots bara en middag), hehe :P

    SvaraRadera