fredag, november 18, 2011

Dyr bastu

Nu skall vi ha en liten matematikövning, är ni med?

Vi leker att vi köper lägenheten vi bor i. Kvadratmeterpriset ligger runt 8 000/m2 (sjukt, jag vet!).
I lägenheten finns en bastu på 5m2. Priset på bastun blir därmed ca. 40 000€.
Låtom oss säga att vi går i bastun 4 gånger per år (jag diggar inte små elbastun), och vi bor i lägenheten i 10 år. En bastutur går alltså lös på ca. 1000€! HAhahaha!

Vad lär vi oss av denna övning? Jo, vi kan gott köpa en lägenhet utan bastukvadratmetrarna och ta en taxi till Hotel Kämp, boka ett rum och använda deras bastuavdelning de fyra gångerna per år som vi vill bada bastu.

6 kommentarer:

  1. Du antar ju i uträkningen att bastun är värd 0 när ni säljer lägenheten (hela bastuvärdet avskrivs över 10 år).
    Ett bättre antagande är att bastun håller sitt värde. Då är kostnaden för att äga bastun räntekostnaderna plus extra fastighetsskatt etc, kanske ca 4-5% per år=400euro per bastu-tur.
    Om bastun stiger i värde (t.ex. med inflationen, vilket är rimligt) är kostnaden lägre, kanske 1.5% per år=150 euro per bastutur.

    SvaraRadera
  2. Mathias: Jag trodde att min bror skulle ha hunnit före med den där uträkningen :)

    Men istället för att köpa en lägenhet med bastu, kunde vi placera de 40.000 euron som går till de extra kvadratmetrarna (som om man sku göra det…) med 5 % årlig avkastning, vilket skulle ge en avkastning på 22.053 euro på 10 år. Så istället för att betala fast 400 € per bastugång skulle man vinna 550 €!

    Men ja, alltså det här var ju nog lite samma "kvinnliga logik" som att jag sparar pengar när jag shoppar på rea och kan använda de pengarna till att köpa ett par skor istället.

    SvaraRadera
  3. Men du kan inte heller jämföra sätta pengarna i en risk-fylld placering med att äga en bastu där avkastningen under 10 år är helt trygg (om ni köper bastun är det ju inte längre frågan om huruvida ni kan använda hela bastun i framtiden eller inte).
    Om du jämför bastun med en trygg finansiell placering över 10 år är den jämförbara avkastningen på placeringen 2%, alltså ganska nära 0% i reella termer (så den jämförbara vinsten är noll).

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte alls du skall räkna bastun som riskfri. Med lite global uppvärming så har alla om 10 år mini-igglon hemma istället för bastu.

    Därför tycker jag du skall investera dina hypotetiska 40 lakan i skumppa, skor och Kämp - för de är riskfria investeringar med garanterad avkastning.

    För att citera min största guru när det gäller investeringar, George Best (som alltså var fotbollsspelare på 60-talet och med den tidens mått kammade hem en förmögenhet), när han tillfrågades vart hans pengar försvann: "Det mesta investerade jag i vin och kvinnor och resten slösade jag bort."

    SvaraRadera
  5. Min guru när det gäller investeringar är Carrie Bradshaw. "I like my money right where I can see it, hanging in my closet".
    Tack för de goda råden!

    SvaraRadera