onsdag, september 22, 2010

Språket

Jag märker att jag börjar få svårt att uttrycka mig på svenska. På jobbet blir det bara engelska, finska och lite bad-english. Det leder till att jag måste söka mina svenska ord och ofta får ha S att rätta min ordföljd. Helt löjligt! Mitt modersmål! Igår kom jag på mig själv att i ett mail skriva "skall jag creata en käyttäjätili åt mig?" Usch, usch, usch, nu måst jag skärpa mig! I Kokkola var det ju ganska vanligt att man pratade sådär, inte jag, men mina vänner (hehe) ."Skrivasitsä sen uppsatsenin?" Okej, det var kanske lite extremt, men det låter ofta så där! Jag blir lika förvånad varje gång jag hör det nu, tidigare var jag van. Det är faktiskt ganska underhållande att lyssna på. (Det tyckte dock inte vår modersmålslärare.."Ungar ungar, bojojoing" sade hon bara.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar