tisdag, september 28, 2010

Bitterhet

Vi har en kollega som tyvärr skall lämna vårt team efter den här veckan. Eftersom det inte verkar vara kutym att chefen köper någon avskedsgåva så föreslog jag idag på lunchen åt de övriga kollegorna att vi skulle samla ihop till ett litet minne åt henne. Och döm om min förvåning när jag fick höra den negativa responsen. "Jag har aldrig fått någo gåvor när jag lämnat mina tidiage team", "Vi kan ju köpa WC-papper så hon alltid kommer ihåg tiden här när hon torkar sig". Är detta typiskt finskt? Eller varifrån kommer denna bitterhet? "Om int jag har fått något så ska int hon heller få"-alltså vilket egoistiskt tänkande! Jag tänker iallafall gå och införskaffa något kul, så får de vara med som känner för det. Hmpf!

5 kommentarer:

  1. Huj får sånt, äkta martyrbeteenden. Det får mej att se rött! Menar inte att man automatiskt ska vara med på presenten som i det här fallet, man kan ju avböja på andra sätt. Men att motivera det med ens egen misär är så barnsligt.

    SvaraRadera
  2. Usch vilka negativa typer. Och nej, jag tycker inte att det är typiskt finskt. Tvärtom så är min erfarenhet, på basen av mina fyra senaste jobb, att man alltid ger gåva då någon slutar och även vid större bemärkelsedagar (typ 60-års dag/ bröllop/ någon fått barn etc.) Själv har jag fått jättefina gåvor med omtanke bakom från ett par av jobbplatserna även om jag bara varit anställd en relativt kort tid.

    SvaraRadera
  3. usch! fy så obehagligt! tyvärr skylle rjag nog lite på den finska metaliteten: "det som någon annan får/lyckas med/upplever är bort från mig"

    sånt crap om du frågar mig!!! sen undrar vi varför tex svenskar blir framgångsrika.... för att även om de verkar överdrivet positiva så uppmuntrar de i alla fall varandra och kan glädjas för varann. ingen vill ju klara sig bra i finland - då får man bara skit...

    oj, nu utalade jag mig verkligen... :)

    SvaraRadera
  4. Vad trista de låter. På mitt arbete är det vanligt att man alltid samlar ihop gåvor, just när nån far iväg, när nån får barn, när nån far på pension (också fast huset i sig ger en officiell avskedsgåva) osv. Det har nog alltid varit en självklarhet på de några arbetsplatser jag varit på. Som tur. (Fast när en arbetskompis fick tredje barnet under typ lika många år så var det lite si som så med uppfinninfsrikedomen o ens viljan att samla ihop nåt, :).)

    Så jag tror inte att det är nåt allmänt finskt fenomen, har hört att det annanstans också är väldigt vanligt att man samlar pengar o köper gåvor.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också att det hör till att man samlar ihop till något, själv har jag också fått fina gåvor. Och alla behöver ju så klart inte vara med, men deras reaktioner fick mig att börja koka! Och det var inte ett försök att avböja, de är nog med i gåvan, men skulle bara klaga lite först...

    SvaraRadera