lördag, augusti 06, 2011

Frukost på sängen och I-landsproblem

Jag: Om jag mms:ar en bild åt dig kan du e-maila den åt mig så jag kan ladda upp den? 
S: Dagens I-landsproblem?

Problemet är egentligen det, att min telefon vägrade starta igår. Passligt klockan 17 när jobbets servicedesk hade stängt kl.16. Så nu grävde min chef fram en telefon ur lådorna som ser ut att komma från slutet av 90-talet. I och med detta så har jag tappat alla telefonnumror tillsvidare, de finns på telefonen som vägrar starta.Tänk vad handikappad man känner sig plötsligt när man inte kan gå in på nätet med telefonen, kolla busstidtabeller eller e-posten. Suck.


Här e iallafall bilden jag ville ha, på min frukost som jag fick serverad i sängen imorse!


Idag har vi sprungit lite och tittat på kameror igen. Nu börjar det luta lite mot en Nikon D90. Är det dumt att köpa en 2 år gammal modell? Den måste väl ändå vara en bra kamera.

Jag gillar den lilla displayen som den har uppe till höger och den känns bra i handen. Men jag tycks ändra åsikt varje dag. Så imorgon kanske jag vill ha D5100 istället.
Försäljaren på Rajala tillade faktiskt att D5100 är en bra bloggkamera tack vare displayen som man kan svänga så att det blir lättare att fotografera sig själv i spegeln. Hehe.

5 kommentarer:

  1. D90:an är helt säkert suverän - och vad hade du tänkt hitta för objektiv på den?

    En kompis diggade min 18-200mm så mycket så han hade shoppat ett likadant. :)

    SvaraRadera
  2. Rajala har erbjudande på D90 + 18-105 VR kit för 699e. Men ditt objektiv var ju nog helt huippu. Men orkar man bära med sig det?
    Om man köper det där paketet är det ju lite svårt sen att hitta nästa objektiv. Ofta går de ju från 18-55mm och 55-200mm.

    SvaraRadera
  3. Det beror på hur stor haba man har... men 18-105 är absolut tillräckligt för det mesta.

    Sedan är ju D90:n 12 megapixel och en vanlig kymppikuva skall väl behöva sisådär 3-4. Det betyder att ifall det kniper, så kan du klippa ut den fjärdedel av bilden du var intresserad av och ännu göra pappersbild av det.

    SvaraRadera
  4. Inte dumt alls. Vissa saker görs marginalt bättre med de nya modellerna, men det är inget de flesta användare märker av i vanligt bruk.

    18-105 är ett hujsigt bra och prisvärt objektiv och enligt alla specs bättre än 18-200. Den bästa consumer-zoomen Nikon har att erbjuda är 16-85, men den är dyrare än 18-105 och de flesta instämmer i att 18-105:an är i slutändan mer prisvärd, ifall du inte absolut behöver de extra 2mm i startändan (det gjorde jag och köpte därför 16-85:an i tiderna).

    Grundtanken är, att ju mer zoom i ett enda objektiv, desto sämre är det, eftersom när man trycker in mer zoom så måste man kompromissa med kvaliteten. Fast då menar jag inte att 18-200 är ett dåligt objektiv, nej, men det är inte en av Nikons bästa, kvalitetsmässigt. 18-105 vinner hands down på många fronter. 55-200:an är också en väldigt prisvärd liten sak, mycket högt rated i consumer-kategorin. Så finns ju också 70-300 ifall du vill ha mer reach. Inte heller überdyrt.

    Men 18-105 räcker nog väldigt långt för de flesta. Ett objektiv jag absolut näst skulle köpa är nikkors 35mm f/1.8. Kostar under 200€ och ger dig mer kreativa möjligheter, bl.a. kan du fota i mindre ljus och leka med depth of field (dof), som jag älskar att göra (ha en liten del i fokus medan resten av framen är ett enda blur). 18-105:ans ljusvärde är 3.5-5.6 medan 35:ans är 1.8, vilket alltså betyder att den senares runda cirkel som tar in ljus är mycket större än 18-105:ans.

    35:an var min go to-objektiv innan jag bytte till min nuvarande kameramodell. Dessa bilder är tagna med den:
    http://www.flickr.com/photos/brightdawns/sets/72157623198160301/

    Men, Nikon har precis just announced sitt senaste consumer-objektiv, 40mm f/2.8. Det bästa med den är att den också är macro, vilket ju kan vara roligt att leka med, plus den är nära i brännvidd till 35:an (som motsvarar ett klassiskt 50mm perspektiv på filmkameror (det perspektiv som de flesta fotade med ett antal år sedan)), men den har lite mindre ljusupptagningsförmåga än 35:an, f/2.8.

    Nikon har ju väldigt många objektiv att välja på (och så har vi också Sigma, Tamron och Tokina som alla har sina guldkorn), men det lönar sig att gå försiktigt fram och pröva på vad som du verkligen behöver. Börja med 18-105 och sen lär du märka om du önskar något vidare (finns flera alternativ, bl.a. Sigma 8-16, Sigma 10-20, Tokina 11-16, Nikon 10-24...), något längre (bl.a. Nikon 55-200, Nikon 70-300, Sigmas och Tamrons motsvarande...), blir du frustrerad av att inte kunna ta så bra bilder i sämre ljus, eller vill du isolera det du har i fokus bättre (Nikon 35 f/1.8, Sigma 30 f/1.4, plus en hel del andra möjligheter), vill du ha något som du kan fota bättre porträtt med (Nikon 50 f/1.8, Nikon 85 f/1.8, Tamron 60 f/2, Tamron 90 f/2.8.....). Möjligheterna är enorma.

    PLUS, det som är bra med D90:an är att du kan använda alla möjliga objektiv på den, också sådana som inte är AF-S-modeller, alltså sådana som har motor i objektiven. Vissa av de äldre objektiven är mer prisvärda men lika bra som de nyare. D5100 kan inte fokusera med andra objektiv än de som är av AF-S-typen, allt annat blir manuellt, eftersom D5100:an inte har en motor i kamerahuset.

    Några tankar, hoppas du förstod nånting, :). (och vadå så kan jag egentligen kameraspråk bara på engelska....)

    SvaraRadera
  5. Samyangs 14mm är riktigt bra objektiv för pengarna om du söker vidvinkel i något skede.
    Klart det hade varit roligt med autofokus, men då ska man hosta upp 1500€ till för att få en lika bra lins.

    För min egen del har jag använt Canons 50mm f1.8. Nikon har säkert en motsvarande för bra pris.
    50mm är väldigt bra för att ta porträtt. Till allt annat har jag använt 14mm Samyang f2.8.

    SvaraRadera