tisdag, mars 16, 2010

Shoppa med gott samvete?

Det börjar bli svårt det här med shopping. I lördags, när vi gjorde en dagsutflykt till Sello, så uppstod följande diskussion (ungefär..). Jag skulle gå in i en butik och köpa hårspray åt mig när S förskräckt kommenterade: ”Men där kan du ju inte gå in, har du inte hört om deras usla anställningsvillkor”. Jag ba ”Näh, vaddå?” ” Jo, dom är ju i rätten stup i kvarten för deras usla personalpolitik”. ”Ööh, say what? Jag skall bara ha en hårspray”. ”Men de avskedar kvinnor för att de är gravida, här kan du ju inte shoppa”. ”Äsch, vänta utanför, jag behöver min spray, sen lovar jag att inte shoppa här mer”. Men nu i efterhand har jag lite dåligt samvete.
Det blir ju lite svårt i längden om man skall ta allt i beaktande. Jag skulle gärna bojkotta butiker med produkter som krävt barnarbetskraft, men tyvärr måste jag erkänna att jag shoppar på H&M ibland, och IKEA, och säkert i många andra butiker också som jag borde bojkotta men jag inte vet om. Dessutom såg vi under studietiden en film om hur företaget jag jobbar på hade underleverantörer med usla jobbförhållanden. Försök nu sen leva med det. Hittils har det dock gått helt okej.

3 kommentarer:

  1. Bara för att du verkar okay, så skall du inte tro att du har ditt på det torra. Spöken kan komma och överraska när du minsta anar det. Jag tycker du skall ta sprayfalskan och en tändare och traska tillbaka till butiken. Sedan eldkastar du ett lämpligt meddelande på skyltfönstret. "Ingen rök utan eld" vore bra. Eller "Barn leka bäst.

    SvaraRadera
  2. Hmm...var får du allt ifrån?

    SvaraRadera
  3. En balanserad uppväxt?

    SvaraRadera