onsdag, oktober 21, 2009

Intryck från Berlin

Huvudet fullproppat av intryck och upplevelser. Tyvärr verkade tiden ta slut lite för snabbt igen. Det finns så mycket mera som jag skulle villa se och hinna med ännu. Idag var det dock dags att ge sig av mot Geneve och mot nya äventyr.

Jag hade en skön måndag i Berlin, solen sken fastän det var lite kyligt. Jag började med utställningen vid Gestapos och SS's gamla högkvarter. Ingenting finns kvar där mera, det förstördes i kriget, som så mycket annat i den här staden. Utställningen var en överblick av tiden efter första världskriget och hur nazisterna kom till makten. Ganska ytligt blev det egentligen för det är ingen kort historia precis. Med bilder och berättelser hade man tagit fram de viktigaste punkterna och händelserna. Hur polisen verkade, förföljningen av oliktänkande, judar, homosexuella och andra som av någon annan orsak (eller ingen orsak alls) var oönskade av SS. Historier om människor som tagits till fånga på 40-talet, de flesta avrättade men några som faktiskt överlevt tortyren och senare besatt höga positioner inom politiken i Tyskland.
 


Jag gick sedan vidare till Stasi-utställningen på Mauerstrasse. Det finns ett skilt Stasi-museum också, men det får jag ta en annan gång. Den här utställningen koncentrerade sig på hur polisen övervakade invånarna i det gamla Östtyskland. Telefonerna avlyssnades, gömda filmkameror fanns överallt, ”hemliga agenter” som jobbade för polisen och avslöjade sina vänner och bekanta. De hade information om ungefär fyra miljoner östtyskar och hade vid något skede 91 000 anställda plus 173 000 ”avslöjare”. Utställningen tog också upp vilka politiska händelser som ledde till att muren byggdes, vad som hände under mur-tiden samt vad som leddel till att muren föll. Man kunde också läsa om rymmningsförsök över muren. Mycket intressant, rekommenderas! Den här utställningen var tyvärr bara på tyska.

Jag hann ännu en sväng via Kurfürstendamm innan det var dags att ta sig tillbaka till lägenheten, fötterna värkte efter allt promenerande.
Nu har jag landat lyckligt i Geneve, hittat fram till J&D och avnjutit en god middag med dem på en mysig italiensk restaurang. Det blir sovdags för mig nu, men imorgon skall det bli spännande att se hur staden ser ut i dagsljus. 

2 kommentarer:

  1. Vilken cool bild du fanga pa kyrkan :-) Det var superroligt att ha dig pa besök, hoppas du kommer hit snart igen ;-) Kram

    SvaraRadera
  2. Men du åker juh snart bort! :( Ni får flytta tillbaka till Berlin när ni har sett tillräckligt av skyskrapor och huvuddukar! :)

    SvaraRadera