lördag, oktober 17, 2009

Dag 1

Hälsningar från Berlin!
Jag kom lyckligt fram igår, vi åt en sen middag och gick sen ännu ut på några öl. Träffade på några Italienare och satt och talade politik och Berlusconi i ett par timmar. Ganska absurd situation, där sitter tre italienare och två finnar (obs! Finlandsvenskar) och talar världspolitik, allt går på tyska. Bra så, nu har jag fått öva upp min tyska lite, den finns nog kvar någonstans i bakhuvudet ännu fast jag inte har fått använda den på länge.

Som ni vet har berlin varit ganska krigshärjat, för inte så länge sedan. Såhär såg det ut då, vid Brandenbuger Tor.



Annina bor i gamla Östberlin, ett jättemysigt ställe som heter Prenzlauer Berg. Kvarteren är fyllda med små kafeér och mysiga restauranger och barer.
Vi spenderade dagen med att gå omkring och titta på stan. Jag har varit i Berlin ett par gånger tidigar och tycker att staden är supercool. Fylld av intressanta historiska objekt i varenda hörn.

Här är Annina framför hennes jobb. Hon jobbar på Jamba, ni vet Crazy Frog?


Jag och en björn





Jag och berliner dom




Här har tidigare stått ett stadsslott, under DDR regimen stod här der Palast der Republik. Nu finns här bara en gräsplätt kvar. Och någon som varit kär. Det finns dock planer på att bygga upp slottet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar