torsdag, december 07, 2006

Besök och krampus



Nu har jag frisknat till och vågat mig ut ur min lägenhet. Jag fick min egen doktor hit i helgen när mamma och pappa var på besök. På fredag kväll anlände de till Innsbruck och stannade till måndag morgon. Tyvärr har jag haft mycket föreläsningar nu så jag hann inte se dem på måndag mera (undervisning från 9-21!!). Men på lördagen hann vi se på stan och shoppa lite med mamma :) På söndag åkte vi till Pitztal-glaciären för att snowboarda lite. Det fanns inte mycket snö, men pisterna var ändå i helt okej skick. Läste igår på HS hemsida (http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Alpeilla+l%C3%A4mpimint%C3%A4+1+300+vuoteen/1135223466161) att det inte varit såhär varmt och såhär lite snö i alperna på 1300 år!!! Jag har nog valt helt fel år att komma hit.. =/
Bilderna är från pitztal; pappa på 3500m höjd. Det var verkligen mäktigt, nästan så man fick höjdskräck! På bilden till höger ser man små människor som åker på randen av en bergstopp.












På tisdag var det Krampus-jakt här i stan. Krampus är typ ett ”monster” (se bild nedan) som julgubben skickar ut för att ge stryk åt alla som inte varit snälla (ungefär så går storyn...). Krampus-trollen går omkring med piskor och stora bjäller-klockor och så tycker de om att piska alla som kommer i deras väg, helst kvinnor. I Innsbruck lär det inte vara så hemskt men de lokala människor jag pratat med som kommer från mindre byar säger att de inte ens skulle tänka sig att lägga foten utanför dörren den kvällen. Jag valde också att stanna hemma men fick nog se några farliga troll...

Självständighetsdagen firade vi med att först gå och kolla på nya James Bond och efteråt
hamnade vi på ett 90´s party där DJ:n hade valt att spela de värsta låtarna från nittiotalet..
Imorgon skall vi åka till Salzburg och kolla in deras jul-marknad där, kanske dricka lite glühwein och leka turister. :)

2 kommentarer:

  1. Hej Mia,
    Jag var i Zell am Zee och upplävde deras Krampus-jakt. Jo, jag satte foten utanför min dör och jo jag blev piskad. Har blåmärken på benen. Men min komppis Lou hade ännu sämra tur, hans vad svällde upp så mycket att han inte fick på sig monon nästa morgon. Hullut men nog värt att uppläva...
    Hälsningar från Wien!
    Anton

    SvaraRadera
  2. och du har så rätt, uppleva skrivs naturligtvis med -e ;)

    Anton

    SvaraRadera