tisdag, december 12, 2006

Salzburg



På fredag åkte vi iväg med en busslast andra erasmus-studenter till Salzburg. Starten var okristligt tidigt men alla som skulle med hann denhär gången! :)
Våra planer var att vandra omkring och kolla in de olika julmarkaderna där, dricka lite glühwein och kanske skaffa oss lite julstämmning. Väl framme visade termometern 16grader och solen gassade på...ingen julstämning där att hämta.

Getreidegasse:
Sommar eller vinter?
Vi vandrade omkring i stan med Nea och Hermance och med undertecknad som guide såg vi alla stora sevärdheter, som t.ex. Mozarts födelsehem och huset där han serare bodde :) Jätteintressant! Jag tog lite bilder, samma bilder som jag redan har i två exemplar från tidigare resor. Denna gång skall det dock förestella ”vinter i Salzburg”. Skillnaden är inte stor.. Efter att ha sett det viktigaste tyckte vi oss vara förtjänta vår första öl (Glühwein var inte så lockande med tanke på temperaturen), med en lunch utomhus (fortfarande 8 december...). Det var dock en trevlig dagsutfärd, det var nästan skönt att komma bort från Innsbruck en stund. Fastän jag inte fick någon julstämmning så fick jag ändå köpt min första julklapp! :) (Någon påstod att det än under två veckor till jul?!)

Ikväll, tisdag, blir det julfest hos norrmännen, alla skall ta med sig någon typisk julmat från sin egen kultur. Eftersom vi hemma äter varken lådor eller skinka så tänkte jag ta med mig lite akvavit eftersom det är det enda som med säkerhet står på vårt julbord varje år! :)


Tourists in Salzburg
Ein Glühwein, bitte

Mozarts hus, Geburtshaus och Wohnhaus






Hermance and me
Doug, drinking glühwein outside, in a t-skirt!

1 kommentar:

  1. Glühwein är inte som glass - man vill inte ha det i vilket väder som helst. Inte för att glögg skulle vara speciellt gott annars heller, vilket väder det än må vara. Glass däremot... Nåja, nog om glass. Jag ska nu sända dig en mental musikalisk hälsning, genom att lyssna på en Mozarts stråkkvartetter. Sköt om dig!

    SvaraRadera