torsdag, december 14, 2006

Julfest

Nu blev mamma orolig att ni får fel bild av vår jul.. vi har nog många fina traditioner också! Och vi äter nog mat också, det är inte bara akvavit som står på julbordet. :) Men ofta äter vi ren, och det skulle ha varit ganska svårt att få tag på till julfesten här.. :)
Julfesten var riktigt rolig, vi var 13 personer och vi rymdes alla precis och sitta runt bordet. Jag hade gjort små lappar med ”helan går” åt alla och Heléne hade också tagit med sig sångblad med några sånger, så det blev nästan lite sitz-feelis över det hela när alla faktiskt gjorde sitt bästa att sjunga med i helan.
Vi åt mycket och gott, svenskarna hade med sig köttbullar och lussekatter, danskarna skinka och en rödkåls-grejs med söt potatis. Norrmännen hade visst popcorn :) och tysken gjorde en mozarella-sallad. Detta var dock bara en liten del av allt som det bjöds på..
Efter maten blev det ”julklapps-spel”. Ett mycket orättvist spel som slutar med att nån går hem sur, i dethär fallet var det jag.. :) Alla hämtade med sig två julklappar, men sedan går det inte riktigt till som vi är vana med, att julgubben kristligt delar ut klappar till alla som hade med en...utan istället skall man kasta tärningar, och för att få ett paket skall man få en sexa. När alla klappar på bordet var utdelade så var spelet inte ännu slut, det var här som det roliga började! En timer inställd på 20 min och under den tiden skall du slå så många sexor som möjligt. Vid varje sexa får du stjäla ett paket av någon annan! Detta slutade ju med att vissa hade 6 paket och jag blev utan.. :) Men jag tröstade mig med att den som har tur i spel har otur i kärlek...och tvärtom. J
Eftersom det var den 12.12 och nästan luciadag, bestämde vi oss med svenskarna att ha ett litet lussetåg. Att hitta en luciakrona var inte så lätt (jag hittade heller ingen ”lenkki-korv” så man kunde ha gjort en krona med ljus i korven), så vi fick göra luciatåget utan lucia.. Vi var istället tre tärnor och en stjärngosse.
Med fyra personer i tåget lyckades vi prestera tre sånger i åtminstone åtta olika stämmor. Det lät säkert riktigt fint! :) För många var lucia en helt ny upplevelse och de såg lite fundersamma när vi tågade in och började sjunga :)
Denhär veckan har verkligen varit tung på uni, har haft fyra långa dagar från morgon till kväll, plus att jag nu har ett grupparbete i varje kurs som också borde skrivas. Tiden verkar inte riktigt räcka till, och jag som hade tänkt shoppa lite julkappar nästa vecka får nog sitta inlåst på skolan.
Som tur har jag läst tyska Elle (Dezember) och redan fått tips på vad jag skall köpa:
Mamma skall få en burberry hundkopp och sushi-pinnar
Pappa skall få en Louis Vuitton-golfbag
Samuli skall få ett paraply och en kälke
Lasse får en fotboll och en värmeflaska

3 kommentarer:

  1. Bra att ni sprider på luciatraditionen. :)

    SvaraRadera
  2. Jag ser fram emot mina fin-fina julklappar! Synd bara att redan på förhand veta vad man får.. men ett paraply, det behövs nog i den nya finska vintern!

    SvaraRadera
  3. Hej Vännen!

    När kommer du till Finland? Det sku vara så roligt att träffas! Saknar dig :-)

    Johanna

    SvaraRadera