onsdag, april 05, 2006

Spansk bio!

Igar var vi pa bio med Carolina (min franska kämppis) för att se en film som en av vara lärare hade rekommenderat. Filmen hette La vida secreta de las palabras, och var förstass dubbad till spanska. Vi hade väntat oss en spansk film för Almodóvar hade tydligen nagot att göra med den filmen men den var helt klart dubbad (utan subtitles). Hur som helst blev jag positivt överraskad över att jag förstod ganska mycket (Vi försökte se Brokeback Mountain pa spanska i helgen men de talade alltför otydligt för att jag skulle första).

Vi talar mycket om vara hemland pa konversationsklasserna och jag blir alltid lika överraskad över hur lite andra vet om Finland. Gang pa gang far man förklara om var tvasprakighet (vilket man iofs ocksa maste förklara at finnarna ibland...) Men t.o.m. svenskar vet mycket lite om Finland ("va, har ni en kvinlig president?"). Idag blev var lärare mycket imponerad över att man kan köpa en egen holme i skärgarden. Men han var övertygad om att det är mörkt och dystert och framförallt kallt hela tiden. Att det kan vara ljust dygnet runt pa sommaren verkar vara för svart att första.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar