tisdag, april 11, 2006

sista kvällen

Jag kan inte första att tiden gatt sa fort, men idag är min sista kväll här. Imorgon har jag ännu 5h skola och pa kvällen skall jag plocka upp Samuli fran flyfältet och sa aker vi till San Pedro.

Ikväll maste vi förstass ha en stor fest (undrar vad grannarna skall säga.. ) Vi hade tänkt göra en vattenmelon med vodka i som man sen kan äta, men det ser inte sa bra ut med melonen..vodkan vill inte sugas in i melonen utan den bara rinner ut :( Kanske vi bara fàr äta melonen skillt och dricka vodkan rà. :) (maste val lära ut äkta finska dryckesvanor)
(Bild: Kiki och Jag dricker melon på Plaza de la Merced)

















Igar var vi och se pa mera processioner, de är faktiskt mäktiga! Eftersom spaniorerna firar "semana santa" i en vecka sa är det mycket pa gang här hela tiden! Hela dan och hela natten! Vi bor precis vid ett stort torg mitt i gamla stan och alla processioner passerar ju förstass här...sa det har inte blivit sa mycket sömn de senaste dagarna. Processionerna är langa tàg med människor utklädda till alltmöjligt, de ser lite ut som ett làngt tàg av KKK. Det har lànga hattar pa sig med ansiktet täckt och sa bär de pa kors och andra konstigheter. Mitt i tàget kommer en "tron" som kan väga upptill 4 ton! Den bärs av ett antal män beroende pa hur stor "tronen" är. Tronen är som en stor ikon som vanligen finns i kyrkan, de flesta föreställer Maria eller Jesus.
Med sig har tàget förstass en orkester som spelar sorlig musik med mycket mycket trummor. Trummor kan vara kul i en parad men uppskattas inte när de passerar ens fönster mitt i natten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar