tisdag, mars 10, 2015

Vad ska vi äta ikväll?

Jag är så evigt trött på att springa i butiken för att köpa mat varje dag. Det blir yrt och framförallt dyrt. Att shoppa oplanerat leder dessutom till en massa onödiga köp och säkert mera svinn också när det gäller matrester och produkter som blir gamla i kylskåpet. Som tur finns det hjälp på internet! 

Om man googlar lite så hittas det ju recept och färdiga veckoplaner så det understa ruttnar men t.ex. den här sidan tyckte jag verkade bra. Nu har jag veckoplanerat i två veckor och känner redan hur mycket pengar jag sparat. Framförallt har jag sluppit den där sista-minuten-stressen i butiken med skrikig baby när man lassar i det ena och det andra i shoppingkärran som tillsammans inte ens blir någon vettig rätt.



Det här åt vi igår, Auberginelåda. Lättlagat, vegetariskt och mycket gott. Receptet hittade jag här.

Du behöver:
1 Aubergine
200 g röda linser
1 lök
400 g tomatkross
1 vitlöksklyfta
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl matlagningsgrädde
1 dl mjölk
Riven ost
Peppar & Salt

Så här gör du:
Skiva auberginen och salta skivorna. Hacka löken och fräs i olja i kastrull. Tillsätt krossade tomater, hackad vitlök och buljongtärningen. Låt puttra en stund. 
Torka av auberginerna när de "gråtit" färdigt, stek snabbt i olja. 
Blanda grädden, mjölken och peppar i en skål.
Skölj linserna och lägg dem på bottnet av en ugnsform. Rada på aubergineskivorna och häll på tomatsåsen. Häll till sist över mjölk/gräddeblandningen och strö osten på toppen. 
In i ugnen 220 grader ca. 20 minuter. Färdigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar