tisdag, mars 05, 2013

Resan del 3 - Manuel Antonio

Så åker vi vidare då. Efter två nätter i Arenal vad det dags att ta Interbussen ner till västkusten. Västkusten här var jättevacker men vi åkte också förbi en del icke så charmiga områden. Helt klart mera turistigt i den här delen av landet. Stillahavskusten har också ett stabilare klimat med sol och mera sol.

Medan östkusten var relativt platt var den här delen av landet mera bergig.
Här är vårt hotel i Manuel Antonio, där högst uppe i den vänstra byggnaden var vår svit.

Jo svit, vi var inte riktigt säkra på om vi hade bokat det finaste rummet på hotellet eller om vi blev uppgraderade. Hur som helst så var det fantastiskt! Hotellpersonalen behandlade oss som kungligheter och kallade S för Don Samuli.

Utsikten från vår terrass var maffig. A room with a view!

Med en egen bubbelpool såklart.

Där satt vi och beundrade solnedgången.

Här fanns också en liten nationalpark som man kunde besöka.
Vi vandrade omkring här en förmiddag.

Parken hade också otroliga vyer.

Och fina stränder.

Jag tog ett glädjeskutt, så glad var jag.

I hotellets pool fanns det en krokodil. Hotellet hade föresten också ett barnfritt poolområde, ifall man skulle tycka att det är skönt, vilket vi gjorde.

En dag åkte vi ut på en seglats och snorklingstur. Vi såg många vackra småfiskar och en val (valen såg vi från båten, som tur)!

Som sagt åt vi mycket fisk. Här fiskade en av besättningsmännen upp en random fisk och strekte den åt oss medan vi snorklade.

När vi inte drack ur kokosnötter drack vi lokal öl.

Den här utsikten alltså, man kan inte få nog av den!

Vi diggade vår terrass så mycket att vi beställde room service.

För övrigt så fanns det inte så mycket annat än hotell här i området. Närmaste byn heter Quepos och den är inte så charmig precis. Vill man besöka andra restauranger än den egna så är det dom andra hotellets restauranger som gäller.

En av dom godaste cevichen som vi hittade, det gäller att fråga efter den fast den inte finns på menyn.

Ser ni pricken där i mitten, han åker efter båten där nere. Det äventyret sparade vi till nästa gång.

Kanske det får blir en del fyra ännu, med lite om San Jose och en sammanfattning med utvärdering.