måndag, november 19, 2012

Om att sk(r)atta sig lycklig

Jag har spenderat en otroligt fin helg i Tallinn med några av dom bästa flickorna.
Jag vet inte ens var jag skall börja, det var en helg fylld av skratt, god mat, nya intryck mera skratt och lite spabehandlingar. Varning för maratoninlägg med många bilder!


Vi fick en fix idé med Cilla om att vi nu måste åka på tjejresa. Det som började med att vi ville se Belinda Carlisle på Viking Line blev snart en tallinnhelg med spa och god mat och allt vad där ingår (dock ingen Belinda).


Efter en väldigt bumpy ride med Linda Line, där folk spydde till höger och vänster, kom vi tryggt i land på andra sidan finska viken och lovade oss själva att nästa gång ta Tallink.

 På fredag åt vi middag på Chedi, och herredumilde vad det var gott. Vid efterrätten satt vi alla och kved av njutning efter de gastronomiska upplevelserna. Främst desserten kanske.

På lördag hade vi bokat in lite spabehandlingar som start på dagen. Vi bodde på Hotel L’ermitage och gick på behandlingarna på Meriton Spa Hotel precis brevid vårt hotell. Jag hade ett paket med bubbelbad, massage och fotvård. Massagen var en hit medan jag tyvärr hade lite problem med mitt bad. Föreställ er en lite för kort tjej i ett lite för stort bubbelbad. Ingen lyckad kombination kan jag berätta er. Att försöka lugna ner sig och njuta var en ren omöjlighet då all min energi gick åt till att försöka lyckas ligga still utan att fötterna sprattlar runt som en elvisp. Jaja, jag klarade mig utan att drunkna och efter spabehandlingarna tog vi en sväng på stan.


Vi åt lunch på en rysk restaurang. Bara i Tallinn kan man ta en vodkashot till lunchen.


På vägen hem gjorde vi ännu en avstickare till baren bredvid hotellet för att mätta vårt skumppabegär.


På kvällen tog vi en fördrink på Swisshotel i baren 30 våningar ovanför gatunivån. Vi beundrade utsikten (och lite insynen i byggnaden bredvid) njöt av goda drinkar och diskuterade om varför man inte kan bygga höga hus i Helsingfors. Åt gjorde vi på restaurang Ribe i gamla stan. Än en gång fick vi ypperlig mat, jag kan gott rekommendera båda restaurangerna! 

Vi fick lära oss (än en gång) att man skall akta sig att tala finlandssvenska och tro att ingen hör. För även i Tallinn kan man hitta ett gäng finlandssvenska killar som högljutt diskuterar i tron att ingen förstår.

På söndag tog vi sovmorgon, skippade hotellets frukost, och åkte ut till Kadriorg för brunch på café Nop.


Jag fick se Tallinn med helt nya ögon under den här resan, upptäckte att det finns ett ortligt gastronomiskt utbud med oändligt många fina restauranger och ett pulserande nattliv. Då våra fulla illa-beteende landsmän har försvunnit hem med kvällsbåten kan man upptäcka att de lokala människorna faktiskt är riktigt sympatiska och inte alls så skrämmande som jag trott. Om det är nån som var skrämmande så var det den fulla finnen på lunchrestaurangen.

Det var så skoj så vi funderade på att göra om det här varje månad. Men egentligen kan vi aldrig göra om det, för det kommer inte att bli lika roligt, lika perfekt.

6 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Ja, man borde nog sticka oftare till Tallinn, liksom på riktigt explora stället, så som man gör med t.ex. Paris, London etc. Det är ju SÅ nära. Fina bilder också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du måst absolut åka dit! Och stanna över natten, inte bara över dagen!

      Radera
  2. Så fint så fint, blir så glad när jag tänker på helgen! :-) Nästa gång dock är det Tallink som gäller och egen hårfön med! :-)

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder Mia! De var nog en helg jag kommer att minnas länge, mera sånt :) Men komppar Cilla, egen hårfön o Tallink nästa gång...

    SvaraRadera