onsdag, november 14, 2012

Bo Kaspers Orkester

Vi har varit på överrasknings-date idag, eller en överraskning var det för mig i alla fall. Plötsligt fann jag mig sittande i Finlandiahuset på Bo Kaspers Orkesters konsert. I flera år har vi sett annonsen i tidningen och tänkt att man borde gå och lyssna på dem och nu äntligen hade S bokat biljetter åt oss.

Och hur var det då? Jo, alldeles jättebra. Men jag önskar att jag hade lyssnat lite mer på deras nyare låtar. Man har ju sågat sönder låtarna från deras skivor från slutet av 90-talet och början av 2000-talet men de senaste skivorna har gått mig helt förbi. Det verkade också som om en stor del av publiken hade samma problem för man märkte hur alla lystrade till och började nicka i takt med musiken när de spelade nån gammal låt.

Å ena sidan tycker jag att ett band som BKO skulle passa bra i en rökig jazzpub där man kunde sitta och mysa med ett glas vin i ena handen, men å andra sidan passade Finlandiahuset nog riktigt bra. I finsk anda så satt alla stilla som fastlimmade vid sina stolar och högst vickade någon med foten eller nickade lite diskret med huvudet i någon av de svängigare låtarna. Men bandet var suverent och verkade trivas på scen. Till nästa år skall jag ha lyssnat igenom de nyare skivorna också!

Här en av dom gamla klassikerna:



2 kommentarer:

  1. Som hängivet fan grät jag nästan en skvätt då jag inte var där. Har sett dem live minst en gång per år sen 2001... :) alltid lika bra. Problemet var säkert nu att sista skivan kom för typ 2 veckor sen, så inte ens jag skulle ha klarat av att sjunga med i mer än 2 låtar :) men ja. Jag tycker att skiva 7-10 är RIktiGt bra! Lyssna lyssna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skall lyssna! :) Det lät mycket lovande!

      Radera