torsdag, oktober 06, 2011

Boken

Det är många som recenserar Peppes bok på sina bloggar och jag känner att jag inte har så mycket mera att tillägga. Men jag tänkte istället skriva om boken som jag läste innan.

För mig var boken intressant dels eftersom den utspelar sig i mina hemtrakter och jag kunde känna igen platser som beskrevs, men också för att jag till en del kunde känna igen personer som framkom i boken. Därför är det lite svårt att föreställa mig hurudan läsupplevelse det skull ha varit utan att känna till Jolin eller hennes familj. Skulle det alls ha varit intressant?
Maria Åkerblom är alltid ett fascinerande ämne och författaren lyckas knyta in historierna om kvinnorna i de olika generationerna väl. För i denna bok är kvinnorna i släkten huvudpersonerna. Även om de i sina liv kanske spelade mer biroller. Det handlar om frågor som tigs ihjäl, saknad och skuldkänslor. Mera kan ni läsa till exempel här.

Jag kan väl relatera till huvudrollsinnehavarens känslor när hon går på gatorna i sin gamla hemstad, går förbi platser där man höll till förr, med människor som man inte träffar mer. Caféna och barerna har bytt namn eller försvunnit, ibland känns det som en helt ny stad.
Men som sagt, jag är lite nyfiken på hur man tolkar boken om man inte känner till författaren och hennes familj. Är det någon som har läst den?

2 kommentarer: