onsdag, februari 16, 2011

Mer esperanto åt folket!

Lite uttjatat ämne jag vet... Men lyssnade någon på Radio Nova idag ungefär runt fem? De diskuterade svenskan (surprise!), och om den behövs i skolundervisningen och huruvida den skall vara obligatorisk. Jag knäppte på radion i mitten av diskussionen men just då ringde det in en man som tyckte att svenskan inte behövs till någonting, hans kompis jobbade nämligen på Fortum (Vortumilla!) och har alrdig behövt tala svenska när han varit på arbetsresor i Sverige, där talar nämligen alla engelska, och alla möten har gått på engelska när han varit där. Så praktiskt då! Det enda man behöver svenskan till, tyckte han, är om man skall beställa en öl när man är på semester där.

Efter honom ringde det in en annan man som sa att han också varit på många arbetresor i Sverige, och de har aldrig BEHÖVT tala engelska, eftersom han kan sköta allt lätt på svenska också.
Själv påstår jag mig kunna sköta alla samtal, både arbetsrelaterade och andra, flytande på fyra språk. Men hej, vad gör jag egentligen med alla språk när vi ändå alla kan tala engelska tillsammans? Skippa finskan i skolorna också tycker jag, hädanefter studerar vi alla bara engelska! Eller varför inte esperanto?

2 kommentarer:

  1. Brukar alltid dra upp det här i språkdiskussionerna, eftersom det retar några kompisar som fan =D
    Alla utbildningar borde vara indelade i 1/3 del svenska, 1/3 del finska och 1/3 engelska.
    Eller så slopar vi svenskan och finskan och byter ut allt till engelska. Finskan är ju framför allt onödigast, eftersom det bara är hälften så många som pratar den i norden jämfört med t.ex. svenska.

    Eller så väljer vi en väg som inte är baserad på lathet och okunskap.
    Personligen skulle jag gärna se att alla högskoleutbildningar gick på engelska.

    Har själv blivit pigg på att lära mig franska efter mitt senaste besök i Bryssel. Tror jag ska göra det så fort jag lärt mig spanska.

    SvaraRadera
  2. Svåra frågor det här jo, men finskan alltså, den är ju först onödig! Men jag anser nog att man inte förlorar något på att kunna många språk, snarare tvärtom. Jag sku också gärna lära mig bättre franska, och spanska! Men tiden räcker inte riktigt till med allting...

    SvaraRadera