tisdag, juni 15, 2010

Reality check

Oftast har vi inga problem med åldersskillnaden, men ibland måste man bara göra en reality check.
S: Fanns det DVD:n när du var barn?
Jag: Nä
S: Bra.

Det här kom upp under en diskussion om barnprogram, vi har helt tydligt vuxit upp med olika barnprogram. Samuli tittade på Olipa Kerran och Nils Holgerson, jag förstod ingen finska och tyckte att Nils var allt för länge på resa, frustrerande när han aldrig kom hem. Tacka vet jag Bulibompa och Bananer i Pyamas.

6 kommentarer:

  1. På tal om barnprogram och åldersskillnad så får jag ofta höra av Anttis syster (4 år äldre än Antti, 5 år äldre än jag) kommentarer i stil med "Niin, Minna ei varmaan muista mutta Antti varmaan muistaa Pätkiksen/Taotaon" osv. Själv tycker jag att vi nu ändå representerar ganska samma generation med vår ett års åldersskillnad :) Har en teori om vad det här kan bero på, den går ungefär ut på att jag i hennes ögon är jätte liten och ung, min faktiska ålder lyckas inte rubba denna bild av mig.

    SvaraRadera
  2. Haha, jo ett år är ju ingenting, vi har ändå sju års skillnad, så där börjar det redan märkas när det är fråga om barnprogram. Och så har vi kanske också lite olika språkbakgrunder, fast S idag är ganska förfinlandsvenskad så tittade han mera på finska program som liten medan jag inte kunde någon finska och har vuxit upp med sveriges TV.

    SvaraRadera
  3. Jag tittade också på Olipa kerran och Nils Holgersson när jag var liten, så de sju åren som skiljer er åt är väl egentligen inte så långa, åtminstone inte på finska sidan, :). Så var det också Tohtori Sykerö o Maija Mehiläinen... O Tao Tao! Oj så man blir nostalgisk... O så va de den där serien om de där djuren som sku gå nånstans, över nån väg etc... "vi är på vääääääg, vi ska gå tillsammans du o ja...". :D. O ännu en, den där me den där mullvaden... Va hette den riktigt? O va den på finska ele svenska...?

    SvaraRadera
  4. Maja Mehiläinen har jag sett på, men resten låter nog lite för finskt för mig.. :) Och vilken mullvard talar du om?

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag hittade ingenting på svenska om mullvaden, så safe to say, jag har säkert sett den på finska. Det är den här figuren: http://www.youtube.com/watch?v=9zSBY9Z3htQ&feature=related
    .

    "Vi är på väg..." heter förresten "Den vilda flykten" på svenska. Ja vad skulle man göra utan google... http://www.youtube.com/watch?v=Gyi7ZkORNa0
    , men den har tydligen sänts i början på 90-talet första gången, så mera skolålderprogram fö oss antar jag, :).

    SvaraRadera