söndag, oktober 25, 2015

Överlevnadstaktiker

Jag läste det här inlägget och kunde genast känna igen mig hur hon beskriver en helg ensam med barnen. Fast jag då bara har ett barn, men ändå blir det tugnt att vara ensam vuxen. Det har vi alltså varit nu, på tumanhand med Amos sedan fredag eftermiddag. Nån kanske tycker men åh vad skönt med en hel helg utan planer! Jag tänker mera att det gäller att överleva med möjligast gott humör. Amos slutade dessutom veckan med hög feber och fick vara hemma i några dagar. Att inte kunna gå ut med ett febrigt, men ändå semi-piggt barn tar på krafterna kan jag lova. 

Jag har haft några överlevnadsregler den här helgen: 
1. Det delas inte ut några duktighetspoäng, keep it simple! Färdigmat är helt okej. 
2. Man får titta på TV. Nästan hur mycket som helst. Också på morgonen i sängen om det ger en halv timme extra tid för mig att morna mig.
3. Choklad i skåpet för nödsituationer (åt mig!)
4. Nya leksaker (se föregående inlägg) är okej, det håller barnet underhållet en stund.
5. Välj dina strider.. Vi har till exempel ätit yoghurt istället för gröt eftersom det går mycket smidigare. 
6. Sov då barnet sover istället för att städa.. hehe. Man måste ändå alltid plocka undan, tömma och fylla diskmaskinen och fylla tvättmaskinen, vika in byket i skåpet, plocka undan leksaker etc. men jag hann faktiskt med 30 min tupplur igår. Det behövdes efter väckning kl.5.36.

 Vi har faktiskt klarat den här helgen bättre än jag hade väntat mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar