fredag, februari 06, 2015

Vagnpromenaden

Det blev en lite mer urban vagnpromenad idag, Drumsö runt har bytts ut mot stadsvyer. Amos brukar sova sin morgontupplur på balkongen, men nu råkar vi ha en lågstadieskola mittemot oss och de har rast typ hela tiden (läs skrikande ungar och klockor som ringer) så det blev inte så mycket av den tuppluren. Lika bra så får jag motion på samma gång.

På tal om morgontupplurer så tyckte Amos läkare att han nu borde sova sin första tupplur först efter lunchen, hur det ska gå till vet jag inte? Om han vaknar halv sju-tiden så är han nog dödstrött senast vid nio. Ingen chans att hållas vaken till elva. För tillfället tar han tre tupplurer om dagen, en på morgonen vid nio-tiden, en kortare på eftermiddaegen runt ett-tiden och så en lite längre vid halv fyra-tiden. Jag borde väl försöka få ner det till två tupplurer men hur ska man göra det?

Här gick vår promenad
Vidare till Senatstorget
En sväng in på Skatudden
Hälsa på presidenten
Kolla på sveaborgsfärjor
Tomt på Esplanaden
Vidare till Bulevarden
Ända ut till Sandvikens hall

10 kommentarer:

  1. Bara du klarar av att hålla honom vaken npgra dagar där på förmiddagen (nåt program mef kompisar eller just Tallen å bara bita ihop och klara trötthetsgnälletgråtet) så kommer sömntakten att förskjutas ganska lätt framåt. Då blir nästa tupplur längre och djupare och kanske han bara tar en kortare sen på kvällen...? Men alla barn e ju så olika att detta kanske int funkar på Amos... :)

    SvaraRadera
  2. Hmm, kanske jag måste testa på Tallen eller Luckan, men kanske hellre försöka skjuta fram lite i gången än att ta och rubba på rytmen på en dag. Det blir åtminstone kortare förmiddagslurer här än på Drumsö så kanske det är en bra början.

    SvaraRadera
  3. Blir lite nyfiken på varför läkaren tyckte att Amos ska sova första gången efter lunch först? Ska inte barn sova när de är trötta, tänker jag i all min naivitet? :) Har själv en relativt nykläckt bebis här hemma så det är ju så intressant att läsa om er vardag och Amos utveckling. Tack för en trevlig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till bebisen! :)
      Alltså jag tror hon tyckte att barnen ska vara som aktivast på morgonen och ha sin längsta vakna stund då. Men alla är ju olika och åt oss passar det inte riktigt så.. Och jag tror nog du har rätt i att låta barnen sova när dom är trötta. :)

      Radera
  4. Juni (och mina andra också) har sovit så att de vaknat på morgonen kring 07, sen gått och sova för första tuppluren kl 10 -12.30 och andra tuppluren kl 16.30-17.30. Och för natten somnar hon c 20.30-21. Kunde ni försöka med nåt liknande då? Och jag undrar nog också varför läkaren sa sådär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De senaste dagarna har jag försökt lämna bort den ena eftermiddagstuppluren som varit bara 30 min och det har funkat riktigt bra (bara han får sova länge på morgonen). Så jag tror nog att vi går mot ungefär samma tider som ni.
      Hur placerar du måltiderna under dagen, äter ni lunch före kl.10 eller först efter 12.30?

      Läkaren tittade säkert bara i hennes papper på hur babyns rytm ska vara, men alla är ju så olika :)

      Radera
  5. Jag skrev en lång kommentar som försvann, konstigt. Också jag funderade över varför läkaren tyckte så. Ofta är det ju nog en dagsvila på förmiddagen och en på eftermiddagen, sen då de klarar sig på 2 tupplurer. Har sett ett schema med tiderna 9-11 och 14-16 men det är ju helt olika hur barn blir trötta och hur länge de sover. Vår halvåring har fått för sig att vakna 6 så han somnar redan lite innan 9 för sin första tupplur. Sen blir det en till vid 12.30/13-tiden och så en på kvällen. Men ibland har han också klarat sig på två tupplurer om han somnat först vid 10. Då har det blivit 10-12 och så kanske 15-16.30. Så somnar han kring 20 på kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hann också se din första kommentar innan den mystiskt försvann, konstigt!
      Vårt schema har länge sett ut just som du beskriver, nu lyckas vi ibland lämna bort den mittersta luren så att det blir bara två. Men alla dagar är olika och om den första tuppluren blir jättekort så måste han nog ta en där vid 12-13 tiden. Bäst att ta dagen som den kommer istället för att planera för mycket :)

      Radera