tisdag, maj 25, 2010

Telefonförsäljare-hur man blir av med dem

Jag måste ha mitt privata nummer på någon ”svart lista” för den senaste tiden har jag blivit uppringd av en hel del telefonförsäljare, och de säljer allt mellan himmel och jord. Allt från piller till elkontrakt.
I början kände jag mig bara besvärad, hur ska man bli av med dem? Nu har jag utvecklat några fungerande metoder.

Majoriteten försöker sälja tidningar.”Hördu Maria, jag ringer i glada nyheter” (Jag bara, åh nej!) ”Du har deltagit i en medlemsundersökning..” (Jag funderar.., det har jag knappast!?)” I och med det här så kan du nu beställa en valfri tidning helt gratis!” (Det finns ingenting som är gratis...berätta mig kostnaderna!) ”Det enda du behöver betala...” (Jag visste väl att det skulle komma) 
Jag: Ursäkta talar du svenska?
Hon: Ööhh..eheei..
Jag: Nähä, det är klart, har du några tidningar på svenska då?
Hon: Öhhh...
Jag: Nähä, tack så mycket!
Tuuuut.

Är det någon som säljer något som har med hemmet att göra, elkontrakt, internet eller tv-kanaler så har jag också ett trick. ”Tyvärr är det inte jag som bestämmer om dessa saker i vårt hushåll, vänligen kontakta min sambo”.

5 kommentarer:

  1. Låter slugt, fast jag har nog egentligen aldrig uppfattat det svåra med att bara vänligt säga nej tack! Och sedan igen Nej tack. Och sedan igen... och så många gånger tills de säger trevlig fortsättning och slår på.

    SvaraRadera
  2. Nja, ibland känns det bara som om de inte förstår ett vänligt nej tack! Då måst man hitta på andra metoder :)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar också köra med metoden "ursäkta talar du svenska?". Fungerar till 95%.

    SvaraRadera
  4. Man kan anmäla sig till en Robinson-lista, som sätter dig permanent på "nej, tack-listan" för telefonförsäljing...

    SvaraRadera
  5. Robinson lista? What is that? Den vill jag med på!

    SvaraRadera