fredag, november 06, 2009

Lunchdiskussioner

Vi diskuterar mycket om olika kulturer med min kollega från Indien. Idag blev det religionsdiskussioner. Allt började från den här artikeln.
Hon tror på reinkarnation, själen dör aldrig utan den kan uppstå igen i ett annat liv. Du kan känna starkare band och "connecta" starkare med vissa personer i din omgivning för att du har träffat dem i ett tidigare liv. Det att du inte kommer överens med någon person kan också bero på att ni haft något otalt i ett tidigare liv. Vår religion tror inte på reinkarnation eftersom vi efter döden kommer att åka upp till himlen eller ner i helvetet. Min kollega menade att vi redan är i himmelen, eller helvetet. Vissa av oss har det bra, och andra har ett riktigt helvete. Det är dina handlingar här, eller den "karma som du skapar", som bestämmer var/vad du kommer att vara i ditt nästa liv. Hon tror också att hennes son är hennes farfar, i ny upplaga. Det förklarade hon med att hon känner så starka band till sonen, och han tänker och beter sig precis som fardadern. Jag tror nog främst det kanske beror på gener, dom är ju ändå släkt. (Det sade jag dock inte till henne, mycket känsligt ämne...) Men eftersom själen aldrig dör, enligt deras religion, kan sonen likaväl vara hennes farfar. Hmm...
Jag tycker det är intressant att diskutera kulturer och religioner, någonting nyttigt med det här jobbet iallafall. Vi har muslimer och buddhister i samma team, och jag har fått lära mig mycket intressant under det senaste året under lunchdiskussionerna.

Jag hittade förresten en webbsida där ni kan gå och kolla vad ni har varit i ert tidigare liv. Haha!
Jag har varit en kvinna i Centrala USA, född runt år 1500. Jag arbetade som dramaturg, dirigent eller musiker. (Heh..det är säkert därför jag är så sjukt musikalisk av mig. Fanns det förresten dramaturger redan på 1500 talet?). Jag var en bohemisk personlighet, om än lite tillbakadragen, och jag var nöjd med det som livet gav. Tänk att alla som är födda samma dag som jag var det samma i sina förra liv!

Nu sitter jag på jobbet och försöker döda tid med att surfa runt i bloggvärlden. Tåget till Kokkola går först 18.30, så jag får surfa en stund till. Eller alltså jobba. Jobba en stund till menar jag. 

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar