fredag, april 24, 2009

Frukostdiskussioner

Var på jobbet först kl.9.30 idag, och jag tänkte gå där runt 16. Helt okej visst?

Vi brukar diskutera nyhetsrubrikerna vid frukosten ifall vi äter samtidigt på morgonen. S läser sin Helsingin Sanomat och jag läser min HBL. (Jag är klar på ca.5 min och S sitter ungefär en halv timme)
Det här har vi diskuterat vid frukosten idag (ungefär såhär):
Jag: Är det int lite dumt att gå och gräva i hur mycket folks skrivbord kostar, hur långt skall de gå?

S: Man får faktiskt rätt så bra skrivbord också för 2000€

Jag: Jo, det kanske int var så smart av killen att gå och inreda sitt kontor just nu..

S: försöker räkna ut hur många cent av hans skattepengar gått till killens nya inredning.
Tänk att du har sponsrat hans skrivbord med några cent!

Jag: Är det int att gå lite för långt om man skall börja jämföra alla företagets kostnader i hur många socialarbetare man kune anställa istället. Snart börjar de ju påpeka om folks Armani-kostymer också.

S: Men dem köper han ju för egna pengar, så det är okej.

Sen gick vi vidare till TV-avgiften
S: De ska börja skicka ut räkningar för TV avgiften åt alla!

Jag: Det låter lite inneffektivt, varför kan de inte dra av den rakt ur skatten istället? Det blir ganska dyrt att skicka ut 5 miljoner räkningar

S: försöker räkna ut hur mycket det kostar att skicka ut 5 miljoner räkningar 4 gånger i året + uppföljning av dem. Han kommer fram till att det är ganska mycket...

Våra diskussioner går ofta ut på att S skall räkna ut något och sen presentera statistik på sina resultat.

För övrigt så skall jag gå och lyssna på Tina Turner idag, väntar mig en 70-årig duracell-kanin iklädd en mini-kjol.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar