torsdag, maj 22, 2008

nytt favoritprogram på tv

Rättelse: När jag skrev "kompis från sudieåren" (i förra inlägget) så låter det som om det var länge sen mina studierår. Jag rättar till "den aktiva studietiden" eller under den tid jag var studentkårsaktiv. :)

Ibland när jag kommer hem från jobbet, sätter mig i soffan och knäpper på tv:n, så råkar det lämpligt komma en sändning från riksdagens frågestund eller någon annan session. Mycket intressant, jag rekommenderar det åt alla! :)

Litar ni på er riksdagskandidat? Igår såg jag sett på en debatt, tror det handlade om en interpellation om universitetsfinansiering, något som i alla fall i någon mån intresserar mig. Det var ungefär en femtedel av riksdagsledamöterna på plats, och ungefär en femtedel av dem såg ut att överhuvudtaget lyssna på vad som sades uppe i talarstolen. (Räkna där ut hur många det var). Hur vet du att din kandidat sen sitter där när det talas om ett ämne som intresserar dig?

Det som gör hela sändningen rolig är kanske inte alltid ämnena som diskuteras, utan hur det debatteras. Ledamöterna mobbar varandra rakt ut, de är ironiska och hånskrattar åt varandra. Dissar varandra direkt eller indirekt genom små påpekningar om hur dumma alla andra är. Det är skoj! :) Dom jobbar faktiskt inte med varandra för att förbättra på saker och ting i vårt land, de jobbar snarare mot varandra för att försvåra alla andras försök till förbättring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar