torsdag, april 03, 2008

Välkommen vår!

Välkommen vår! Igen! I år har våren kommit ungefär fyra gånger, de första gångerna var man glad, men sen kom vintern igen. Nu kan man inte riktigt glädjas över det vackra vårvädret för man väntar hela tiden på att det skall börja slaska igen. Våren är också förrädisk för jag blir alltid förkyld. Det har jag blivit nu också. Solen skiner ute och mätaren visar många plusgrader, fram med småskorna och vårjackan alltså! Men nej, kanske det var lite för kallt ändå. Men skorna är ju mycket snyggare än dumma vinterskor! Vill man vara fin får man lida av förkylning.

En ny era har påbörjats i mitt liv. Okej, kanske inte så dramatiskt, men jag har lämnat in min avhandling och är ett steg närmare en ekonomie magister titel. Nu behövs bara ett mognadsprov och godkännande av gradun. Det känns lite konstigt att ha studietiden bakom sig. Å ena sidan är jag ju såklart lättad över att allt äntligen är över! Men å andra sidan så var ju nog studietiden en av de bästa tiderna i livet. Den akademiska friheten saknar jag. Vakna på morgonen och kunna bestämma själv om man går på föreläsning eller inte, festa mitt i veckan, äta tre timmars lunch och träffa vänner på skolan. Nu måste man alltid bestämma träffar på förhand för att kunna upprätthålla relationer med kompisar, och alla verkar vara jätteupptagna (inkluderar mig). Förr kunde man vara säker på att se alla vänner (de som studerar på samma ställe) på skolan flera gånger i veckan. Det fanns alltid nån som satt i matsalen och dejourerade halva eftermiddagen, eller på Pub Pete. Nu återstår 40 år i arbetslivet… utan friheten att sova länge på mornarna, inte kunna åka på semester när man känner för det. Nu ska jag göra karriär, gifta mig, skaffa massor barn, volvo och en radhuslägenhet i Esbo. Har dock inte så bråttomt med nåt av dem ännu... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar