tisdag, september 26, 2006

Måndag 25.9.06

Första dagen av österrikisk byråkrati är nu över..
Vi började dagen med ett introduktionstillfälle där man fick en massa information om allting viktigt som skall fixas och hellst per genast. Hundratals blanketter som man skall visa upp på olika ställen i stan och få underskrifter på för att kunna rusa vidare till nästa ställe. Under första dagen här klarade vi av att få ett studiekort. Det var lättare sagt än gjort...men den processen tog bara en dag. :)

Jag har träffat en del trevliga människor redan och en del lite jobbigare människor. Det är lustigt hur snabbt det kommer fram ifall man gillar en person eller inte. Eller visst är de alla trevliga men man märker ganska snabbt ifall det är en person som man orkar se på hela terminen... :)
Massor finnar tycks här finnas (5st + jag) (tyvärr), och det är nästan så man skäms över hur fräcka de kan vara med att envisas om att prata finska med varandra fast det finns andra nationaliteter i sällskapet.

Jag hade turen att ha en söt hyresvärdinna som ville möta mig på flygfältet i fredags och köra mig till lägenheten där jag fick nycklarna + en massa annan information. Lägenheten är i första våningen men är jättesnygg och ny, jag har ett trevligt rum med utsikt över bergen. Tyvärr har jag inget internet hemma..ännu åtminstone.
Min kämppis Harald har jag inte sett skymten av ännu, vem vet kanske han inte kommer överhuvudtaget? :)

Veckoslutet gick annars i vääldigt långsam fart, jag kände ingen här och visste inget om stan. Har mest vandrat omkring, shoppat lite och insupit atmosfären.. :)
Jag är nog inte en människa som trivs med att dricka kaffe för mig själv eller gå på ett glas vin för mig själv... men hoppeligen behöver jag inte göra det mer! :)


Mitt rum
















Utsikt fran mitt fönster

4 kommentarer:

  1. Hej vännen!

    Oj, det är ju jätte fancyt var du bor!! Inte som min lilla lya:-) Ha det så bra och lycka till med allt. Hoppas du hittar de där mänskorna du vill dricka kaffe o vin med o inte behöver göra det ensam eller med de jobbiga hela terminen :-)

    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Halloj!

    Verkligen snygg kämppä. Men jag tror att den Österrikiska byråkratin är inte så jobbig som den franska. Man har måsta öppna ett jä*la bankkonto för at få min härliga checkbok. Snabbt hittar du en massa nya vettiga vänner.

    SvaraRadera
  3. Lite sika! Din kämppä är mycket lyxigare än vår :(

    Din utsikt är bättre också fast du inte har apor att se på :D!

    Ha du gött!

    H:Ruppe

    SvaraRadera
  4. Ja-a, den där utsikten slår nog min, som mest består av grävskopor och jordhögar... Men utsikt och fina lägenheter som är bekant inte allt. Ha det så gott tösen, och fortsätt skriva.

    SvaraRadera