fredag, augusti 10, 2012

Jakten på bröllopsklänningen har börjat

Nu är vi där. Bröllopet, som hittills bara har varit ett abstrakt evenemang nångång i framtiden, måste så småningom börjas planeras. Vi har slagit fast ett datum i februari 2013, kyrka och festplats är bokade så nu är det bara att sätta igång!

Jag är inte en av dem som sedan barnsben har vetat exakt hur mitt bröllop skall vara, och jag hoppas att jag inte kommer att förvandlas till någon bridezilla här under höstens gång. För oss är det viktigt att gästerna trivs, att det blir en fin fest med god mat och bra stämmning. Jag intalar mig själv att det inte kommer att bli en hopplös uppgift att planera ett bröllop. Alla inblandade (brudpar, brudfrämmor, föräldrar och bestmän) är vana festfixare så ett bröllop skall vi väl klara av galant, visst?

Igår var det dags för klänningsprovning nummer ett. Jag var faktiskt lite nervös för hur det skulle gå, vad min reaktion skulle vara första gången jag såg mig själv i en brudklänning. Mest var jag rädd för att börja gråta, alternativt få en panikattack. Men det gick bra och vi klarade oss utan drama.
Den rätta klänningen hittades dock inte på försök nummer ett.

Jag blev lite störd på att alla klänningar i butiken var av storlek 40, vilket gjorde att jag drunknade i de flesta. Biträdet påpekade att man kan sy in klänningarna, men det var mycket svårt att överhuvudtaget få någon bild av hur det skulle vara att röra sig i klänningarna när de var så hujsigt stora. Ett viktigt kriterie för mig är att jag skall kunna dansa, utan att vara rädd för att klänningen förstörs. Inga femmeterssläp för min del alltså.

5 kommentarer:

  1. Oj vad roligt och spännande!! Jag tyckte också att det var irriterande att alla klänningar i butikerna var så stora. Man får inte en bra uppfattning av hur klänningen riktigt ser ut då tre personer måste stå och hålla in den överallt så att den ska passa någotsånär. Den här, http://www.seremonia.fi/, var en av de få butiker som hade de flesta klänningar i små storlekar. Eller så hade jag bara tur och de råkade ha små av just de som jag var intresserad av, men jag tror inte det. Hur många butiker har du hunnit avverka?

    SvaraRadera
  2. Det här var första butiken, så jag har inte gett upp hoppet än! :)
    Jag hade faktiskt tänkt gå till Seremonia näst, har hört bara gott om dem. Köpte du din klänning där?

    SvaraRadera
  3. Jiihaa! Roligt att höra att ni bestämt datum :)

    SvaraRadera
  4. Nä, jag köpte min från stilissima - en av bautaklänningarna, haha!

    SvaraRadera
  5. Va roligt! God jakt önskar jag dig då! :) du hittar säkert snart nån riktigt fin klänning som du kan dansa i genom natten!

    SvaraRadera