torsdag, april 12, 2012

Den Stora Påskäggsjakten

I min familj har vi aldrig gömt eller letat påskägg på påsken. Påskharen har alltid värpt äggen under dynan och där har vi funnit dem på morgonen. (På påsken kan även hararna värpa ägg!)

I Chamonix fick jag dock uppleva en äkta påskäggsjakt! Hélène hade stigit upp långt innan oss andra och gömt närmare 80st. påskägg runtom i huset. Det var en massa småägg som fanns synliga om man såg sig omkring och en del större ägg som var väl gömda.

De större äggen kunde man hitta med hjälp av ledtrådar i form av gåtor, rebusar och matematiska uppgifter. De små äggen gav 1 poäng var och de större gav 5-15 poäng beroende på storlek och svårhetsgraden på gåtorna. Vi var fyra "tävlanden" och vnnaren skulle få ett jumbokinderägg!



Alla metoder var tillåtna och det blev en riktigt tight fight. Det sista ägget var gömt tillsammans med en lavinsändare och vi sprang omkring som tokiga (i pyjamas!) med varsin sändare i handen för att försöka hitta ägget.


Tokigt hur skoj det kan vara att leta chokoägg. Jag tror bestämt jag skall anamma den här traditionen i mina framtida påskfiranden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar