fredag, juli 15, 2011

Kamerafeber

Jag har seriös kamerafeber igen. Den här gången funderar jag på en systemkamera. Jag har nu hakat upp mig på Nikon-kameror efter att ha lekt lite med min brors och min pappas kameror under helgen.

En D5100 kanske? Eller D90? Jag är helt nybörjare när det gäller systemkameror så en D5100 kunde säkert vara bra att börja med. Å andra sidan kostar de lika mycket, och videoegenskaperna som D5100an har är inget som jag egentligen behöver.


Problemet nu är bara att jag har noll pengar att köpa en kamera för...

10 kommentarer:

  1. Jag röstar på D90 (som jag är lite kär i) om du vill investera och tror att intresset håller i sig.

    SvaraRadera
  2. Pengar är en förnyelsebar råvara. Det trycks mera varje dag.

    Videofunktionen är ganska onödig tror jag med.

    SvaraRadera
  3. Jag måst kanske gå till kamerabutiken och leka lite till. :) Och börja spara lite...
    Hur gjorde ni valet mellan Canon och Nikon?

    SvaraRadera
  4. Jag singla slant, typ, mycket mera tanke i det än så var det nog inte.

    SvaraRadera
  5. Jag hejar såklart på Nikon, ;), men allvarligt talat så är det inte så stor skillnad mellan Nikon och Canon. Det viktigaste är att kamerahuset känns bra i din hand när du hanterar den. Canons och Nikons grepp är en aning olika.
    Sen iofs om både din bror och din pappa har Nikon så kunde det vara smart att du också skaffade en. Synergiaetuja så att säga. Möjliga objektivlån osv. Plus då kan ni använda varandras kameror ifall det behövs. Canons o Nikons knappar och ställena de är på är en aning olika.
    D90 är en bra kamera, det var den jag hade innan jag köpte min nyaste. Den börjar såklart bli en aning gammal och har slutats att tillverkas (D7000 är efterföljaren som säljs), men det betyder inte att den skulle ha slutat ta bra bilder. Kan nog rekommendera den varmt. D5100 är också en bra kamera och ifråga om ISO-performance så är den lika bra (om inte delvis bättre än D90:an, som är en aning äldre), men då kan du tänka tanken att vill du ha en möjlighet att "växa in" mera i kameravärlden. Som en knäpp hit, knäpp dit-kamera är en modell som D5100 riktigt, riktigt bra, men ifall man vill börja spexa till själv lite, med inställningar osv, så kan väggen komma emot i nåt skede.

    Men det viktigaste är som sagt att du tafsar på kamerorna, känner efter hur de känns i händerna, storleken, tyngden, passformen.
    Fråga bara om det är nåt, är ingen expert, men kan kanske ge nån input i vissa saker, eller så inte, :).

    SvaraRadera
  6. Hannah: Jag väntade på en kommentar av dig! :) Själv tyckte jag att D90an var lite klumpigare att hålla i än D5100. Men självklart skulle jag villa ha en kamera som jag kan "växa i" och förhoppningsvis i något skede lära mig hur man tar bra bilder. Svåra beslut det här :) Sen blir man bara tokig på alla review-sidor där människor skriver om kamerorna, det finns ju tusen åsikter för-och emot båda två. Vilka är nu sen de viktigaste egenskaperna som man söker efter?

    SvaraRadera
  7. Jag är nog väldigt nöjd med min Canon 450D och är tveksam till om jag kommer att skaffa en annan innan jag en dag eventuellt skaffar en fullformatskamera.

    Eos 5D mark II med kit-objektivet börjar ju på 2 800€, så tveksamt om det någonsin blir av :p

    SvaraRadera
  8. För mig personligen skulle jag ta en kamera som har möjlighet till höga ISO värden och bra brusreducering (så man kan ta bra bilder inomhus och i halvdåligt ljus).
    9 fokuseringspunkter eller fler vill man ha.
    Och så en bra skärm.
    Resten hänger mer eller mindre på hur mycket du är beredd att plöja ned i objektiv till kameran :)

    Tror bästa kameran för pengarna just nu är Canon EOS 550D.
    Nikon har ju såklart motsvarande kameror, men de är lite dyrare tror jag.

    http://www.letsgodigital.org/se/25166/canon-eos-550d/

    SvaraRadera
  9. Vilken Nikon kamera motsvarar en EOS 550D? Är det en sån som Linn har? Av nån anledning är jag insnöad på Nikon kameror, vet inte själv riktigt varför..

    SvaraRadera
  10. Jo, jag har en Canon 550D och har hittills varit mycket nöjd.

    SvaraRadera