torsdag, september 25, 2008

Mia and the höstflunssan

Jag trodde jag hade lyckats undvika flunssan som härjar på här. S var sjuk för några veckor sedan men jag lyckades hålla mig frisk. Men nu har mitt immunförsvar gett efter och här ligger man nu hjälplös under täcket. Samvetstrogen (och dum?) som jag är klarar jag inte av att stanna hemma utan jag har suttit på jobbet i feber både tisdag och onsdag. Men idag är jag hemma. Förståndet (med lite hjälp av S) övervann samvetet.

Imorgon är sista dagen på gamla jobbet. Nu måst jag avstå från gratis choklad och billigt bröd (är jag galen?). Det skall nog bli spännande att pröva på nya utmaningar. Har egentligen inte nån aning om vad mitt nya jobb i praktiken går ut på. Men projektet lät intressant, och det faktum att man får jobba i ett internationellt team och använda sig av några andra språk än finskan tycker jag att är en tillräcklig orsak att söka sig bort.
Varför har man egentligen sedan grundskolan "blivit tvungen" (missförstå mig rätt nu, jag älskar språk) att lära sig tyska, franska, spanska, engelska o.s.v. när man inte har någon som helst nytta av språken i det finska arbetslivet? Är det bara för att man ska kunna beställa sin kaffe på rätt språk var man än befinner sig i världen? Eller för att stimulera hjärnan? Själv älskar jag att lära mig språk. Men man får väldigt sällan användning för de språkkunskaper som man har. Tyvärr. ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar